Slechtere service door nieuwe taken gemeenten

Slechtere service door nieuwe taken gemeenten
  • 24 maart 2014
  • Redactie

De nieuwe taken die gemeenten vanaf 2015 krijgen, moeten met minder geld en minder mensen worden uitgevoerd. Dit gaat ten koste van de dienstverlening aan burgers, vrezen ambtenaren. Ruim een op de drie ambtenaren (36%) heeft geen idee hoe zijn gemeente zich voorbereid op de nieuwe taken langdurige zorg, jeugd en werk.  

Dat blijkt uit onderzoek onder gemeenteambtenaren dat in opdracht van Abvakabo FNV is uitgevoerd door Totto Resarch. De onderzoeksuitkomsten zijn ‘alarmerend’, stelden bondsvoorzitter Corrie van Brenk en cao-onderhandelaar Bert de Haas vanmiddag tijdens een toelichting in Utrecht. ‘Voor zowel de medewerkers als de te verwachte gevolgen voor burgers’, aldus De Haas in Binnenlands Bestuur.

Abvakabo FNV, de grootste ambt enarenbond, wilde weten welke gevolgen de decentralisaties langdurige zorg, jeugd en werk hebben voor de ambtenaren en voor de dienstverlening aan de burgers. Het onderzoek is tussen 7 januari en 7 februari uitgevoerd onder leden en niet-leden. Ruim 3900 ambtenaren hebben de vragenlijst ingevuld.

Dienstverlening slechter
De verschuiving van taken van rijk en provincie naar gemeenten baart ambtenaren grote zorgen, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Niet alleen omdat ze niet op de hoogte zijn van de voorbereidingen op die nieuwe taken, maar ook omdat ze vrezen voor meer bureaucratie (27%) en stijgende werkdruk (76%). Zes op de tien ambtenaren vindt dat er meer mensen en meer geld moet komen om het werk goed te kunnen uitvoeren.
Door de combinatie minder mensen en bezuinigingen verwachten ambtenaren dat de dienstverlening aan burgers zal verslechteren. De kwaliteit van het werk zal verslechteren (47%) en er zal werk blijven liggen (44%). Bovendien zal meer naar de kosten worden gekeken, dan naar de behoefte van mensen.

Omscholing nodig
Gemeenten investeren te weinig in scholing, concludeert Abvakabo op basis van het onderzoek. De Haas: ‘Dat is zorgelijk. Ambtenaren hebben nieuwe kennis en competenties nodig om de nieuwe taken en de nieuwe rol als gemeente goed te kunnen oppakken en uitvoeren. Omscholing zou nu moeten gebeuren.’ Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de ambtenaren scholing heeft gehad; merendeels gebeurde dat op eigen initiatief. Bij ruim een op de tien ambtenaren werd een scholingsverzoek afgewezen omdat er geen geld was of omdat de leidinggevende het niet bij de organisatie of functie vond passen. Van het individueel loopbaanbudget is vorig jaar door slechts 3% van de ambtenaren gebruik gemaakt. Overigens is ook maar 17% van die mogelijkheid op de hoogte.

comments powered by Disqus