Philips voor zevende keer beste reputatie

Philips voor zevende keer beste reputatie
  • 29 april 2014
  • Redactie

Philips heeft voor het zevende opeenvolgende jaar de beste reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland. Philips heeft niet alleen de hoogste score op algemeen niveau, maar is ook nummer 1 bij vijf van de zeven reputatie-aanjagers: producten en diensten, innovatie, werkomgeving, leiderschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

In samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) presenteert het Reputation Institute jaarlijks de reputatiescore van de grootste Nederlandse bedrijven. De data zijn verzameld op basis van een representatieve steekproef van april 2013 tot en met maart 2014. De respondenten moesten aangeven of zij bedrijven vertrouwden, respecteerden, bewonderden en of zij bij die bedrijven een goed gevoel hadden. Ook moesten zij aangeven waarom zij de grootste bedrijven in Nederland bewonderden.

Air-France-KLM
Air France-KLM is nieuw in de top 3, en staat in 2014 op nummer 2 (vorig jaar op nummer 4). Alle financiële instellingen staan nog onderaan op de lijst, waarbij SNS Reaal de laagste waardering heeft. De Rabobank heeft nog steeds de beste reputatie van alle banken en verzekeringsmaatschappijen, maar de coöperatieve bank is aanzienlijk gedaald op algemeen niveau (bijna 5 punten) en vooral bij de reputatie-aanjagers (leiderschap, financiële prestaties, innovatie). Shells reputatie steeg het meest in 2014, met  3,2 punten.

Vereerd
Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips, is vereerd ben dat Philips weer op de eerste plaats is gezet door het Reputation Institute. ‘Een sterke reputatie is een asset die van onschatbare waarde is en deze award is beslist een prestatie waar alle Philips-medewerkers aan hebben bijdragen en waar zij trots op kunnen zijn. Dat wij deze award voor de zevende keer op rij ontvangen, is een erkenning van onze missie om de wereld gezonder en duurzamer te maken door middel van zinvolle innovatie.'

Verklaring hoge score
Een hoge reputatiescore kan deels worden verklaard door industriespecifieke kenmerken. Industrieën zoals voedingsmiddelen, auto en dranken worden beschouwd als zeer aantrekkelijk (leuk om te hebben), terwijl telecommunicatie en banken gemiddeld minder positieve reacties krijgen van het algemene publiek. Daarom heeft het Reputation Institute een lijst toegevoegd die is aangepast aan de industrie. De algemene reputatie is gecorrigeerd door het globale industriegemiddelde te gebruiken (40 landen), waarbij bedrijven in hoger geplaatste industrieën naar beneden toe werden gecorrigeerd en bedrijven in lager geplaatste industrieën naar boven toe werden gecorrigeerd. Dit heeft geresulteerd in een nummer 1 positie voor Air France-KLM en een substantieel hogere plaats voor KPN (14 plaatsen hoger) e n Eneco (11 plaatsen hoger).

Maatschappelijke relevantie
De hoge reputatiescore van een bedrijf kan ook worden verklaard door het feit dat een dergelijk bedrijf wordt gezien als bedrijf met maatschappelijke relevantie. De maatschappelijke relevantie van Philips wordt geëtaleerd door de LED-technologie die de kwaliteit van verlichting verbeterde en tegelijkertijd de schade aan het milieu verminderde. FrieslandCampina biedt boeren kennis die hen in staat stelt de consumenten gezond voedsel te leveren. Andere Nederlandse bedrijven zijn duidelijk ook maatschappelijk relevant (zoals banken en de NS), maar om verschillende redenen slaagden zij er nog niet in voldoende bewustzijn en waardering op te bouwen voor hun toegevoegde waarde aan de maatschappij. 

Na de crisis
Nu volgens velen de crisis bijna achter ons ligt, is het interessant om te zien welk bedrijf op jaarbasis de hoogste gemiddelde groei heeft laten zien wat betreft reputatie sinds het begin van de crisis. Nutsbedrijf Eneco lijkt als absolute winnaar uit de bus te komen, met een gemiddelde stijging van 1,2 punten per jaar sinds 2007.

comments powered by Disqus