Verplichte schriftelijke bevestiging bij telemarketing

Verplichte schriftelijke bevestiging bij telemarketing
  • 2 mei 2014
  • Redactie

In juni 2014 treedt de Wet Consumentenrechten in werking. Hierin staat dat telefonisch gesloten overeenkomsten tot het geregeld leveren van diensten pas van kracht worden als de consument de gemaakte afspraak schriftelijk heeft bevestigd. Dat roept vragen op. Voor welke diensten geldt deze wet wel en voor welke niet? En zo’n schriftelijke bevestiging, kan dat ook elektronisch? De DDMA-checklist geeft antwoord.

Via een eenvoudig eliminatiemodel kan vastgesteld worden of schriftelijke bevestiging nodig is. En ook staat helder omschreven hoe  – in het geval van elektronische bevestiging – de identiteit van de consument vastgesteld kan worden, zodat sprake is van een rechtsgeldig gesloten overeenkomst.

Initiatief handelaar
De verplichting tot schriftelijke bevestiging van de overeenkomst geldt voor alle aanbiedingen waarbij het initiatief vanuit de handelaar komt. De verplichting geldt dus ook wanneer een adverteerder bij een service call aan cross- of upsell doet. Als een consument zelf belt met als doel het sluiten van een overeenkomst geldt de verplichting niet.

Verlenging overeenkomst
De verplichting tot schriftelijke bevestiging geldt alleen als er een nieuwe overeenkomst wordt gesloten. Bij verlenging of vernieuwing van bestaande overeenkomsten hoeft niet schriftelijk bevestigd te worden. Van verlenging is sprake als de consument akkoord gaat met het verlengen van een overeenkomst voor bestaande dienstverlening die hij krijgt van een bedrijf. Van vernieuwing is volgens het ministerie sprake als er opnieuw een overeenkomst wordt aangegaan waarbij een bestaande klant een extra dienst afneemt die neven- of ondergeschikt is aan de bestaande dienstverlening. Het ministerie geeft als voorbeeld  een consument die een telefoonabonnement heeft en hier een internetbundel bijneemt.

Triple play
Van een geheel nieuwe overeenkomst die schriftel ijk bevestigd dient te worden is sprake als een bestaande klant een extra dienst afneemt die niet neven- of ondergeschikt is aan de originele dienst. Dit is het geval wanneer een consument van single play overgaat naar triple play, of wanneer een consument naast energie ook gas besluit af te nemen bij een energieleverancier.

Voorlichtingsbijeenkomst
Op 7 mei organiseert de DDMA een voorlichtingsbijeenkomst over de nieuwe wet. De toegang is voor DDMA leden gratis. Wie geen lid is, betaalt 75 euro. 
Aanmelden kan hier

comments powered by Disqus