Slachtoffergerichtheid toegenomen door invoeren ZSM

Slachtoffergerichtheid toegenomen door invoeren ZSM
  • 24 juli 2014
  • Redactie

Slachtofferhulp Nederland is dankzij de invoering van ZSM, wat staat voor ‘Zo Snel, Slim, Selectief, Simpel, Samen en Samenlevingsgericht Mogelijk’, in staat om meer slachtoffers van veelvoorkomende en eenvoudige misdrijven te bereiken dan voorheen. Afgelopen jaar bood de instantie vervolghulp aan twintig procent meer slachtoffers dan het jaar daarvoor.

‘Het maatschappelijk effect van ZSM is enorm’, stelt Hélène Steenhoff, programmamanager bij Slachtofferhulp Nederland en verantwoordelijk voor deimplementatie van de genoemde werkwijze in de organisatie. Doordat dossiers niet voor de rechter komen, kunnen misdrijven als vernieling of diefstal sneller worden afgehandeld. In geval van ZSM handelt de officier van justitie een zaak binnen 72 uur af. ‘Zo weet niet alleen de dader, maar vooral ook het slachtoffer veel sneller waar hij aan toe is. Dit leidt onder andere tot meer vertrouwen in de rechtspraak. Mensen ervaren dat aangifte doen echt loont. Wat ons betreft staat de S in ZSM dan ook voor Slachtoffergericht.’ Volgens Steenhoff vraagt de betreffende werkwijze specifieke competenties van juridisch medewerkers. Allereerst moeten zij stressbestendig zijn en meerdere zaken tegelijk op zich kunnen nemen, plus zich stevig kunnen opstellen ten opzichte van het OM en de politie.

Cijfers uit het jongste jaarverslag tonen aan dat Slachtofferhulp Nederland in 2013 in totaal de gegevens ontving van ruim 225.000 slachtoffers, getuigen, betrokkenen en nabestaanden. Een lichte stijging (2%) ten opzichte van het jaar daarvoor. De meldingen kwamen binnen via de politie (80%), op eigen initiatief (12%) of via een externe partij zoals een huisarts (8%). Afgelopen jaar zijn bijna 13.000 slachtoffers van veelvoorkomende criminaliteit actief benaderd. Bij 2.800 zaken maakte de instantie een schade-inventarisatie. Verder heeft Slachtofferhulp Nederland twintig procent meer slachtoffers vervolghulp geboden dan in 2012, waaronder praktische en emotionele ondersteuning en het verhalen van schade.

Vliegramp Oekraïne
In reactie op de vliegramp in Oekraïne heeft de instantie kortgeleden een Informatie- en Verwijscentrum (IVC) ingericht. Dit platform biedt nabestaanden en andere betrokkenen een startpunt met adviezen en tips in deze moeilijke periode. Voor nabestaanden is er een besloten forum. De website wordt regelmatig bijgewerkt. Klik hier voor meer informatie.

comments powered by Disqus