Klachtenfunctionaris aanstellen wordt de standaard

Klachtenfunctionaris aanstellen wordt de standaard
  • 16 september 2014
  • Redactie

Alle zorgaanbieders in Nederland zijn binnenkort wettelijk verplicht een klachtenfunctionaris in dienst te nemen. Dat staat in het wetsvoorstel Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De Eerste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport buigt zich momenteel nog over de plannen.

Middels de nieuwe klachtenwet wil minister Schippers van VWS een laagdrempelige afhandeling van klachten mogelijk maken. Via haar voorstel zet ze nadrukkelijk in op de-escalatie en ‘dejuridisering’. Gezien de behoefte van klagers aan met name begrip en een luisterend oor wil de minister stimuleren dat klagers en zorgaanbieders snel met elkaar in gesprek gaan, in plaats van een kwestie juridisch uit te vechten.

Trage repliek
Een klachtencommissie is straks niet meer verplicht. Schippers kiest hiervoor omdat uit onderzoek is gebleken dat patiënten de klachtencommissies als partijdig ervaren, de uitspraken onbevredigend vinden en de afhandeling te lang vinden duren. Volgens de nieuwe wet zijn zorgaanbieders verplicht om klachten binnen zes weken te beantwoorden. Die periode kan eventueel worden verlengd tot tien maximaal tien weken. Blijft de tevredenheid over het geboden antwoord alsnog uit, dan kunnen klagers in hoger beroep gaan bij een externe klachtencommissie die nog moet worden opgericht door de brancheorganisaties van patiënten en zorgaanbieders.

De Tweede Kamer is reeds akkoord. Gezien de nadere blik door de Eerste Kamer op dit moment is een precieze datum voor de inwerkingtreding van deze wet nog diffuus. Klik hier voor meer informatie vanuit de Rijksoverheid aangaande de klachtmogelijkheden in relatie tot zorgverleners.

comments powered by Disqus