Terneuzen blijft Whatsappen met burgers

Terneuzen blijft Whatsappen met burgers
  • 28 oktober 2014
  • Redactie

Communiceren met inwoners via Whatsapp is ‘handig’ en ‘effectief’. Dat concludeert de gemeente Terneuzen, die eind vorig jaar als eerste gemeente in Nederland een proef startte met dit populaire communicatiemiddel. De pilot die een half jaar duurde is geëvalueerd en succesvol bevonden.

De inwoners van de Zeeuwse gemeente zijn erg tevreden over Whatsapp, blijkens de gemiddelde score van een 8,8. In de periode december 2013 tot juli 2014 zijn dagelijks in totaal ruim 900 ‘gesprekken’ gevoerd door middel van de applicatie. Onderwerp van gesprek waren onder meer het ophalen van afval, trouwen, identiteitsbewijzen, sociale zaken, openingstijden, et cetera. Opvallend was de positieve toon waarop burgers via Whatsapp doorgaans het gesprek voerden en afsloten. Daarnaast is gebleken dat inwoners van alle leeftijden het communicatiemiddel gebruiken (van 18 tot 79 jaar).

Digitale service
Frank Deij, wethouder dienstverlening en communicatie in Terneuzen, is blij met de resultaten. ‘Whatsapp past binnen onze visie om nieuwe digitale en sociale media te benutten waar dat kan. We kijken daarbij vooral ook naar welke nieuwe middelen onze inwoners zélf gebruiken. Als dat kan proberen wij aan te sluiten. Aansprekend aan Whatsapp is dat deze handige communicatievorm bijdraagt aan meer digitale dienstverlening én dat er tegelijkertijd wel een vorm van persoonlijk contact is. Onze ervaring is dat klanten het waarderen als ze persoonlijk contact kunnen leggen.’

De Zeeuwse gemeente geeft aan met Whatsapp haar website meer te benutten. Bij driekwart van alle contactmomenten gedurende de proef konden KCC-medewerkers een link meesturen naar een inwoner. Hierdoor kon diegene op de gemeentelijke website meteen meer informatie vinden en/of het betreffende product aanvragen.

Ook al is het percentage contacten via Whatsapp nog niks ten opzichte van bijvoorbeeld telefonie, de gemeente Terneuzen spreekt van een waardevolle toevoeging en gaat dan ook door met de berichtendienst. De applicatie levert de gemeente niet alleen gemak op en neemt nagenoeg geen extra kosten met zich mee, de grote tevredenheid van burgers over dit handige en efficiënte communicatiemiddel zegt eveneens voldoende.

comments powered by Disqus