Promovendum onder vuur wegens datagebruik Cendris

Promovendum onder vuur wegens datagebruik Cendris
  • 27 november 2014
  • Redactie

Zorgverzekeraar Promovendum heeft zich de woede van burgers op de hals gehaald die ongevraagd per geadresseerde post een polisaanbieding voor 2015 in hun brievenbus kregen. Dat meldt de Volkskrant vandaag. Promovendum kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris, een datamarketingbedrijf en dochteronderneming van PostNL.

Via social media ontving de ‘verzekeraar voor hoogopgeleiden’ deze week al talloze keren de vraag hoe Promovendum aan hun adres was gekomen. Onder meer overleden personen werden benaderd, evenals de 11-jarige zoon van Patricia Briard. Hij zit nog op de basisschool en valt moeilijk te kwalificeren als hoogopgeleid, schrijft de krant vandaag. ‘Ik vind het een schending van onze privacy', vertelt Briard. Zij heeft geen idee hoe de naam en het adres van haar kind bij Promovendum zijn beland. ‘Afgelopen vrijdag heb ik hen verzocht zijn gegevens uit hun bestanden te halen. Sindsdien is er een radiostilte van hun kant.' Een soortgelijke ervaring, had eneJudith Sturk. Zij ontving op haar Amsterdamse adres een polis voor de vorige bewoner, die elf jaar geleden stierf. 'Omdat ik het zo bizar vond, heb ik Promovendum via Twitter een bericht gestuurd. Vervolgens krijg ik drie tweets met nutteloze informatie terug. Geen sorry, geen bedankje voor mijn melding. Zo ga je toch niet met klachten om?'

Vervuilde data
Promovendum kocht een bestand met 1,4 miljoen adressen bij Cendris. Dit datamarketingbedrijf annex dochteronderneming van Post NL beheert onder andere het Nationaal Consumentenbestand. Daarin zijn miljoenen adressen opgenomen, naast allerlei andere gekoppelde persoonsgegevens, zoals geboortedatum, geslacht en eventueel een academische titel. Volgens een woordvoerder komen die gegevens uit zowel particuliere als openbare bronnen. ‘Deze bronnen zijn bedrijfsvertrouwelijk.’

De betreffende zorgverzekeraar laat aan de Volkskrant weten 'dat er adressen tussen zaten waar onze brief niet bezorgd had moeten worden. Dat betreuren wij ten zeerste. Individuele gevallen die bij ons gemeld worden, lossen we dan ook altijd persoonlijk op.´

Update
Namens Cendris laat Herbert Brinkman, senior woordvoerder PostNL, aanvullend aan CustomerFirst weten dat de persoonsgegevens die door Promovendum zijn gebruikt ‘op rechtmatige wijze verkregen zijn’. ‘Cendris is compliant aan wet- en regelgeving en houdt zich aan de gedragsregels van branchevereniging DDMA.’ Met betrekking tot de mailing (oplage 1,4 miljoen) geeft hij aan dat ongeveer 130 consumenten vragen hebben gesteld over de herkomst van (onjuiste) data. ‘Omdat er op social media over wordt gesproken lijkt het meer dan het is’, stelt Brinkman.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link