ABN Amro: ‘Retailer wordt dienstverlener’

ABN Amro: ‘Retailer wordt dienstverlener’
  • 12 februari 2015
  • Redactie

De retailer groeit meer en meer naar een rol als dienstverlener. Daarbij zullen bedrijven met verdienmodellen die gericht zijn op (massa)maatwerk, abonnementen en peer-to-peer consumptie en hergebruik de komende jaren groeien. Dat concludeert ABN Amro in zijn rapport ‘Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail’.

‘De consumentenbehoefte verschuift naar maatwerk (mass customisation), gepersonaliseerde aanbiedingen (predictive retailing), gemak (omnichannel) en een positieve winkelervaring’, verwacht de betreffende bank. ‘3D-printen en digitale ontwerpplatforms maken meer maatwerk aan een groot publiek al mogelijk, kunstmatige intelligentie en big data bieden de mogelijkheid gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en winkelen gemakkelijker te maken. De toepassing van virtuele realiteit draagt bij aan een positieve winkelervaring.’

Combi van sales en service
Volgens ABN Amro moeten retailers zich niet meer alleen richten op het verdienen van geld door productverkoop. Consumenten hechten steeds meer waarde aan de toegang tot producten, in plaats van bezit. Daardoor zullen retailers minder verkopen. ‘De rol van het traditionele retailkanaal zal kleiner worden. De verkoop van producten blijft belangrijk, maar dit zal vaker een combinatie zijn van productverkoop en service. Dit betekent dat de retailer steeds meer dienstverlener wordt, waardoor meer samenwerking in de keten nodig zal zijn.’

Download hier het rapport.

Bron: Twinkle

comments powered by Disqus