HelloReview vergroot betrouwbaarheid via algoritme

HelloReview vergroot betrouwbaarheid via algoritme
  • 12 mei 2015
  • Redactie

Om de betrouwbaarheid van online reviews te vergroten, past de technologische start-up HelloReview een algoritme toe en verifieert het gebruikers naar eigen zeggen zorgvuldig. Het nieuwe online platform is vandaag gelanceerd.

Onder HelloReview vallen op dit moment drie verschillende recensiewebsites. Deze richten zich specifiek op reviews over klinieken voor plastische chirurgie, tandartsen en makelaars. Binnenkort worden daar reviewwebsites voor rijscholen, dierenklinieken en sportscholen aan toegevoegd. Het verschil met andere platforms zit ‘m naar verluidt in de inzet van een algoritme. Om de waarde van reviews goed te kunnen bepalen combineert dit algoritme diverse variabelen, zoals de actualiteit van beoordelingen en de betrouwbaarheid van recensenten. De verificatiemogelijkheden variëren van een koppeling met social media accounts tot het aanleveren van offline bewijsdocumenten, zoals een aankoopbon bijvoorbeeld. 


‘Op veel websites krijgt een product of dienst met twee positieve reviews een hoger gemiddelde dan een product met tweehonderd recente reviews. Dat geeft een vertekend beeld’, vindt Paul Hottinga, managing partner bij HelloReview. ‘Met een groot aantal reviews kom je tot een meer betrouwbare score en ons algoritme is daarop ingericht. Daarnaast wordt niet alleen de kliniek beoordeeld, maar ook de behandelend arts.’

Online leads
Algoritmes staan ook bij Coosto nadrukkelijk in de belangstelling. Met de social media analyse-tool van deze leverancier kunnen leads op social media automatisch herkend worden. Een algoritme filtert koopintenties uit social mediaberichten. Denk bijvoorbeeld aan consumenten die aangeven op zoek te zijn naar een nieuw huis, een nieuwe hypotheek, maar ook een nieuwe koelkast of telefoon. Coosto-ceo Toine Verheul hierover: ‘Als je actief aan de slag gaat met deze koopsignalen en reageert op de koopintentie, dan verzeker je jezelf van extra leads en dus extra omzet.’

comments powered by Disqus