Tevredenheid daalt door decentralisaties

Tevredenheid daalt door decentralisaties
  • 18 juni 2015
  • Redactie

Het decentraliseren van zorgtaken naar gemeenten resulteert vooralsnog in een lagere tevredenheid onder Nederlandse cliënten. Dat blijkt uit actueel onderzoek van Peter Kanne en Rachel Beerepoot van I&O Research naar de effecten van decentralisaties in het sociaal domein.

Volgens de eerste meting daalde de waardering voor zorg in het sociaal domein van een 7,7 naar een 7,3. Het aantal Nederlanders dat tevreden is over de zorg van instellingen en overheid daalde bovendien van 37% naar 30%. Eén op de vijf Nederlanders (18%) ontving afgelopen jaar zelf hulp of zorg in het sociaal domein. Degenen die ontevreden zijn geven een onvoldoende omdat ze vinden dat organisaties niet goed samenwerken, dat er niet goed naar ze wordt geluisterd, dat ze steeds hetzelfde verhaal moeten vertellen of omdat ze te lang moeten wachten voordat ze hulp krijgen. ‘Waar vroeger hulp via Jeugdzorg werd verleend, gebeurt dat nu door een team dat nog niet precies weet hoe het is georganiseerd. Het is voor mij onduidelijk wat Jeugdzorg is geworden’, liet één van de ondervraagde cliënten weten.

(Nog) niet uit de verf
De uitkomsten van de decentralisatie-index leert dat Nederlanders nog steeds er weinig vertrouwen in hebben dat de zorg en hulp ná de decentralisaties op termijn beter zal zijn dan daarvóór. Het aandeel dat hier geen of weinig vertrouwen in heeft bleef staan op 54 procent. Een lichtpuntje is dat het aandeel mensen dat er wel vertrouwen in heeft, licht steeg: van 13% naar 17% van alle Nederlanders. Volgens Peter Kanne van I&O Research leveren de decentralisaties dan ook nog niet op waarvoor ze zijn bedacht. ‘Dat kan komen door kinderziekten, maar de wijkteams zijn nog niet uit de verf gekomen als dé plek waar de regie op de zorg plaatsvindt.’

In januari dit jaar is de organisatie van de zorg veranderd. Gemeenten voeren zorgtaken uit die eerst bij het Rijk lagen, zoals hulp bij het zelfstandig wonen en jeugdzorg. Doel hiervan was de zorg dichter bij de mensen te brengen, evenals een betere samenwerking tussen zorgorganisaties. Ook verzekeraars kregen er zorgtaken bij. Dat betekent dat veel mensen bij een ander loket moeten aankloppen met hun hulpvraag. In veel gevallen is dat het sociale wijkteam. Vooralsnog slaat de ervaring van mensen in de praktijk nog niet aan bij de theorie, concluderen de onderzoekers. ‘Cliënten in Nederland hebben nog steeds te maken met te veel organisaties, waar ze ook steeds dezelfde gegevens moeten aanleveren.’

I&O Research houdt het onderzoek in samenwerking met Zorg+Welzijn. De nulmeting is uitgevoerd  in december 2014 en de 1-meting in mei 2015. In de nulmeting werkten 9.055 en in de 1-meting 7.051 respondenten mee aan het onderzoek.

comments powered by Disqus