Workforce Management Congres 2015

Workforce Management Congres 2015
  • 22 september 2015
  • Redactie

Zeshonderd klantcontactprofessionals bezochten in Amersfoort het Workforce Management Congres, dat PlanMen alweer voor de zevende keer hield. Onder meer de impact van digitale technologie op mens, bedrijf en maatschappij passeerde de revue. Mark Elschot, business consultant van de organiserende WFM-specialist, praat je bij.

Wat is het doel van deze bijeenkomst?
WFM’ers informeren en inspireren over hun vakgebied. Via WFM Insights lichtten kennispartners trends en ontwikkelingen op hun eigen vakgebied toe. Wat waren uitdagingen van klantcases, hoe is het opgelost en wat heeft dit gebracht? Naast drie plenaire presentaties die voor iedereen van toepassing waren, gingen de diverse paralelsessies meer de diepte in. Bijvoorbeeld customer care of zorg, of juist zelfsturen of opleiden. Ieder jaar is ons streven ook om met dit event aan te tonen dat workforcemanagement een echt vakgebied is. Uitgangspunt is dat WFM-specialisten aan de bestuurs- en directietafel mogen plaatsnemen.

Wie zaten in de zaal?
Dierenartsen (ja echt waar) tot en met bestuurders. Het merendeel bestond uit planningmanagers, applicatiebeheerders, forecasters, capaciteitsmanagers en afdelingshoofden uit de gezondheidszorg. Laatstgenoemde groep is vaak verantwoordelijk voor plannen en roosteren in het kader van zelfsturende teams.

Wat is in de kern de boodschap waarmee de toehoorders naar huis gingen?
Vanuit de plenaire sessies kwam beleving (Daan Noordeloos – Transavia), besparen (Bart Berden) en de toekomst (Sander Duivestein) aan de orde. Kern hiervan is dat WFM echt een vakgebied is. Een vakgebied dat inmiddels volwassen is, maar waar nog genoeg in gaat veranderen. Technologieën volgen elkaar in rap tempo op en klanten vragen om andere oplossingen. Openingstijden binnen kantoortijden zijn passé, zowel voor klanten als medewerkers. Klanten willen altijd direct geholpen worden, terwijl personeelsleden tijd voor hun drukke sociale leven willen hebben en houden. Daarbij moet men vanuit de directie cq. bestuur op de kosten letten: meer met minder. Op het WFM Congres kregen de aanwezige planningprofessionals handvatten aangereikt om hier stappen in te kunnen zetten.

Welke paralelsessie sprong eruit?
Nationale-Nederlanden. Deze dienstverlener heeft een pool van vaste medewerkers die lang in dienst zijn en een 'vaste' pool met uitzendkrachten. Beide groepen hebben in de afgelopen een meer consistent rooster gekregen, waardoor de workforce beperkt flexibel inzetbaar is. Afgelopen jaar onderzocht NN hoe ze hun workforce door interne en externe maatregelen flexibeler konden maken. WFM-manager Guus Genuit deelde de afwegingen en keuzes die hierin zijn gemaakt.

Wanneer staat een volgende bijeenkomst gepland?
Dinsdag 6 oktober is het Plannerscafé voor de post-HBO WFM-opleiding.

comments powered by Disqus