E.ON houdt score Transparantiebenchmark vast
In de Transparantiebenchmark 2015 van het ministerie van Economische Zaken heeft E.ON haar score kunnen behouden ten opzichte van vorig jaar. Ondanks de verzwaarde criteria scoorde het energiebedrijf 162 van de te behalen 200 punten.
Via de zogeheten Transparantiebenchmark analyseert EZ jaarlijks de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving bij Nederlandse ondernemingen. In totaal zijn de jaarverslagen van de 485 grootste bedrijven van Nederland in het rapport opgenomen.
Relevantie
E.ON, dat in 2014 nog de Kristalprijs voor snelste stijger ontving, stelde zich tot doel om in 2015 het niveau van maatschappelijke verslaglegging vast te houden en waar mogelijk nog verder verbeteren. ‘Dat is gelukt’, stelt de energieleverancier. ‘Dit jaar letten we vooral op de relevantie van de informatie in ons maatschappelijk verslag en rapporteren we allen over die thema’s die voor onze onderneming en stakeholders écht van belang zijn.’
In het decembernummer van CustomerFirst komt een uitgebreid interview met E.ON te staan.
Nummer 1
Met 196 punten voert AkzoNobel ditmaal de ranking aan. Minister Henk Kamp van Economische Zaken stelt dat AkzoNobel laat zien waarom transparantie relevant is. ‘Alle bedrijven hebben met dergelijke dilemma’s te maken bij het doorvoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het vraagt lef om open te zijn over dat wat nog niet goed gaat. Maar juist door die openheid te betrachten, kan een bedrijf met vertrouwen in dialoog gaan met de stakeholders over de nodige verbeteringen. Zo krijgt MVO een vaste plek in het ondernemerschap van vandaag.’ De verffabrikant laat Philips (195), Unilever en Nederlandse Spoorwegen (beide 194) en BAM (193) nipt achter zich.
Uitkomsten Transparantiebenchmark 2015.
- Transparantiebenchmark
- E.ON
- Kristalprijs
- ministerie van Economische Zaken
- AkzoNobel
- openheid
- ranking
- jaarverslagen