Yammer helpt KLM aan hogere betrokkenheid werknemers

Yammer helpt KLM aan hogere betrokkenheid werknemers
  • 26 januari 2016
  • Redactie

KLM maakt nu sinds drie maanden gebruik van enterprise social netwerk Yammer en dat slaat aan onder werknemers. Zij prijzen het eenvoudige en open contact dat is ontstaan binnen de organisatie. ‘Je ziet daadwerkelijk met wie je praat, in plaats van dat je antwoord krijgt vanuit een anoniem e-mailadres.’

Inmiddels posten ruim 5.000 werknemers wekelijks meer dan honderd nieuwe berichten. Zowel het cabine- als het backofficepersoneel gebruikt Yammer op zijn mobiele apparaten. Simone Louwers, director Communications voor Inflight Services KLM, vertelt dat haar divisie 9.300 werknemers telt. ‘Terwijl onze negenduizend mensen aan cabinepersoneel op de voorgrond werken, zorgt onze backofficestaf ervoor dat alles ook achter de schermen op rolletjes loopt. Via Yammer delen zij realtime feedback, vragen en antwoorden met elkaar. Een probleem als te weinig drankjes aan boord van een vlucht wordt zo bijvoorbeeld snel opgelost. De strategische communicatie tussen onze teams verloopt nu nog beter’, stelt ze.

Duurzame sandwichverpakkingen
Ook problemen, suggesties, feedback van klanten en innovatieve ideeën vinden hun weg naar het platform. Het resultaat? Snellere besluitvorming, verbeterde klantenservice en meer businessefficiëntie. Louwers: ‘Het cabinepersoneel deelt vaak leuke ervaringen en verhalen. Dat versterkt de trots van werknemers op KLM’s uitstekende service, maar kan ook aanleiding zijn voor een brainstorm over persoonlijke initiatieven voor passagiers.’ Eén van de grootste pluspunten volgens de werknemers zelf, is het eenvoudige en open contact binnen de organisatie. Zij ontvangen niet langer een antwoord vanuit een anoniem mailadres, maar zien daadwerkelijk met wie ze communiceren. De directe communicatievorm sterkt medewerkers onderling om vaker ideeën uit te wisselen. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. ‘Toen een werknemer een nieuwe manier ontdekte om sandwichverpakkingen beter te vouwen en te hergebruiken, postte hij het idee op Yammer en nam het management zijn suggestie al snel over’, illustreert Louwers.

comments powered by Disqus