ACM sommeert maaltijdboxaanbieders
Beebox, HelloFresh, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox hebben hun voorwaarden onder druk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangepast. Ook communiceren ze voortaan duidelijker over het retourrecht van abonnees.
Consumenten kunnen binnen twee weken af van een abonnement op een maaltijdbox. Zes aanbieders van maaltijdboxen houden zich vanaf nu aan de wettelijke bedenktermijn. Deze aanbieders informeren consumenten tevens actief over de bedenktijd en over de andere voorwaarden van het abonnement. De Autoriteit Consument & Markt heeft dit afgedwongen bij de aanbieders van maaltijdboxen. ‘Steeds vaker worden producten zoals maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden. Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je een abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat’, verklaart ACM-bestuurslid Anita Vegter.
Alert
De toezichthouder zal de komende tijd in de gaten houden of aanbieders van deze en vergelijkbare abonnementen zich aan de regels houden. ‘De afgelopen periode hebben we zes grote aanbieders aangesproken op hun beleid, maar dat wil niet zeggen dat andere aanbieders het wel goed doen. We gaan ook bij hen onder de aandacht brengen wat de regels zijn, dus waar ook zij zich aan moeten houden’, laat woordvoerder Saskia Bierling aan Twinkle (zusterblad CustomerFirst) weten. Zij stelt dat het herroepingsrecht bij maaltijdboxen nu juridisch is geïnterpreteerd: ‘Het feit dat het om een abonnement gaat, weegt zwaarder dan dat het om voedsel gaat (ondanks de uitzondering voor voedsel op het herroepingsrecht, red.). We zijn hiermee naar de Europese Commissie gegaan. Zij steunt deze interpretatie.’
Een maand terug stelde HelloFresh een tevredenheidsmanager aan om het toenemende aantal klachten over de maaltijdboxaanbieder de kop in te drukken.
- retourrecht consumenten
- toezichthouder
- Autoriteit Consument & Markt
- maaltijdboxaanbieders
- wettelijke bedenktermijn
- ACM
- abonnement