Second Opinion Service voor consumenten

Second Opinion Service voor consumenten
  • 18 mei 2016
  • Redactie

Stichting Odin start, na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen, een second opinion service voor consumenten. Een nuttige aanvulling op zelfregulering, vindt de stichting.

Jeffrey Leichel, voorzitter van Stichting Odin, zegt tegenover amweb dat het maar niet wil lukken met de zelfregulering binnen de branche. ‘Of het nu gaat om brandschades, de woekerpolis, letselschade zaken of hypotheken, de media blijft melding maken van steeds weer nieuwe misstanden in de financiële wereld.’ Zijn stichting start daarom met second opinion services (kortweg SOS) om consumenten te helpen uit deze problemen te blijven. In het begin worden de diensten SOS Financieel Advies, SOS Letselschade en SOS Schade Expertise aangeboden, waarvan de laatste twee diensten zijn kosteloos zijn voor consumenten.

Klachten melden
Alhoewel wettelijk vastgelegd, weten veel consumenten niet dat ze recht hebben op het zelf inschakelen van een onafhankelijk expert bij letselschade. Of bij andere soorten schade, bijvoorbeeld brand- of waterschade, waarbij discussie ontstaat over de hoogte van de uitkering. De verzekeraar is verplicht de kosten van zo’n onafhankelijk expert te betalen. Zij moeten hun klanten daar op wijzen en zeggen dit ook altijd te doen. Maar in de praktijk komt het volgens de stichting nog te vaak voor dat een consument hier niet van op de hoogte is en akkoord gaat met een mogelijk te lage uitkering of verkeerde conclusie van de verzekeraar. De stichting ziet dringt er bij klanten dan ook op aan zich te melden met klachten. ‘Indien er reden is tot actie, dan wordt dit ook kosteloos verzorgd voor de consument’, verzekert Leichel.

Voor de betreffende stichting is deze SOS-service een noodzakelijke, maar tevens nuttige aanvulling op zelfregulering. Niet alleen om klanten meer zekerheid te geven; het is ook een impuls voor de branche om de dingen beter te doen. Als uit een second opinion blijkt dat er een betere oplossing is, wint de consument, aldus Odin.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link