Werktrends volgens Ricoh

Werktrends volgens Ricoh
  • 16 juni 2016

Nederlandse bedrijven en organisaties bieden hun medewerkers steeds vaker goede faciliteiten voor een nieuwe manier van werken. Tegelijk voelen medewerkers zich nog niet vrij om flexibel te werken. De organisatiecultuur houdt ze op kantoor en spelregels voor andere manieren van werken zijn vaak niet vastgelegd in het organisatiebeleid, aldus het pas door Ricoh uitgebrachte rapport ‘Anders werken’.

Mark Boelhouwer, ceo van Ricoh Nederland, stelt dat andere manieren van werken snel nodig en belangrijk zijn voor Nederland. ‘Met de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt zoals flexibilisering en de ‘race for talent’ is het essentieel om te voorzien in optimale faciliteiten én een cultuur van anders werken om vernieuwend, concurrerend en aantrekkelijk als werkgever te blijven.’

Flexiliteit
Opmerkelijk is dat - de goede faciliteiten ten spijt - ruim een derde van de ondervraagde Nederlandse werknemers (35%) zich door de bedrijfscultuur en sociale controle op het werk niet vrij voelt om zomaar elders te werken. Leidinggevenden van een kwart van de respondenten staat flexwerken sowieso niet toe. Tevens komt de werk-privébalans aan bod in het rapport. Dertig procent van de medewerkers durft bijvoorbeeld onder werktijd even koffie te drinken met een vriend die in de buurt is. En 23% van de medewerkers voelt zich comfortabel om onder werktijd te gaan sporten, om het werk vervolgens ’s avonds in te halen. Tegelijkertijd is het steeds normaler dat medewerkers werken in hun eigen tijd. Zo neemt ruim de helft (56%) van de medewerkers zijn of haar werk in enige mate mee op vakantie en is bijna zeventig procent op vakantie bereikbaar voor collega’s. Meer dan een kwart (27%) zegt dan ook de werklaptop mee op reis te nemen.

Whitepaper 'Werktrends - Wat vindt werkend Nederland'

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link