Hoe laat je consumenten klikken?

Hoe laat je consumenten klikken?
  • 26 september 2016
  • Redactie

Marketingdeskundigen en psychologen zorgen ervoor dat consumenten gaan klikken op internet. Een miljard mensen heeft iedere dag te maken met experimenten. Tegenlicht van de VPRO zet drie bekende namen, en hun methodes, op een rij.

Tegenlicht zet drie deskundigen voor het voelticht. Het gaat om emeritus hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini uit de VS, landgenoot en User eXperience-deskundige Chris Nodder en Daniel Kahneman, denker op het terrein van psychologie en economie uit Israël.

Sympathie en autoriteit
Cialdini gebruikt 6 mechanismen: 

  • Wederkerigheid. Hierbij ontvangt iemand iets. Die heeft nu de neiging om iets retour te doen. 
  • Commitment en consistentie gaan om het feit dat vrijwel iedereen de wens heeft om woorden en daden gelijkluidend te laten zijn.
  • Sociale bewijskracht draait om imitatie. Als personen bepaald gedrag vertonen, is de kans groter dat  anderen dat eveneens doen.
  • Sympathie is een wijze om mensen te beïnvloeden. 
  • Autoriteit maakt mensen geloofwaardiger.
  • Schaarste zorgt dat zaken aantrekklijker worden.

7 hoofdzonden op een rij
In de uitgave Evil by design van Chris Nodder doet de schrijver 7 hoofdzonden uit de doeken om succes vol te zijn op het web. Zoals trots. WeightWatchers maken daar bijvoorbeeld gebruik van. Hun klanten kunnen hun scores via Facebook delen. Sociale druk maakt het moeilijker om op te geven.

Intuïtie en ratio
Kahneman tot slot doet de door hem bedachte systeemtheorie in zijn boek Thinking Fast and Slow uit de doeken. Hij onderscheidt er 2. Het eerste systeem betitelt hij als intuïtie ofwel oerinstinct. Dit verloopt onbewust. Systeem 2 is ratio. Het kost de gebruiker ervan veel energie. Dit hersendeel zou zo’n 200.000  jaar ‘jong’ zijn.

 

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link