‘Generatie Z brengt balans op werkvloer’

‘Generatie Z brengt balans op werkvloer’
  • 4 januari 2017
  • Redactie

Neem vooral medewerkers aan die geboren zijn in 1992 of later, wil je de werkomgeving in je organisatie veranderen. Dat suggereren de uitkomsten in het rapport ‘Rogue One: How Generation Z is going to bring balance to the (work)force’. Dit onderzoek maakt onder meer duidelijk dat de werkvoorkeuren van generatie Z in veel opzichten meer in lijn zijn met mensen van generatie X dan met mensen van generatie Y (millennials).

De door cloudcommunicatiespecialist 8x8 gepubliceerde bevindingen suggereren bijvoorbeeld dat generatie Z net als generatie X bijzonder open staat voor de adoptie van high-tech apparaten en apps in hun levens. Meer dan bij de andere generaties het geval is waarderen mensen uit generatie Z face-to-face communicatie, waarbij de mate van effectiviteit voor hen belangrijker is dan gemak. Volgens de onderzoekers is dit een groot verschil ten opzichte van de manier waarop millennials (geboren tussen 1982-2001) bij voorkeur werken.

Communicatie
‘Het doel van deze studie was om voor het eerst te benchmarken hoe de communicatiewijze en werkvoorkeuren van Gen Z mogelijkerwijs impact hebben op de werkomgeving, met name aangaande de adoptie van nieuwere technologieën’, legt Enzo Signore, CMO van 8x8, uit. ‘We ontdekten dat mensen van generatie Y hebben gezorgd voor een werkomgeving die meer technologisch geavanceerd is en werken op afstand toestaat, terwijl mensen van generatie Z zullen zorgen voor meer balans op de werkvloer door middel van persoonlijke, directe communicatie en tools die hen helpen meer effectief te communiceren. De impact van deze ontwikkeling zal komend jaar steeds duidelijker worden’, verwacht hij.

Andere opvallende resultaten:

  • Ruim de helft van de ondervraagde Generatie Z-medewerkers wil een fysieke werkplek (57%) combineren met de mogelijkheid om vanuit huis te werken (48%). Ook flexibele werktijden zijn gewenst (73).
  • De populariteit van e-mail neemt gestaag af; meer dan de helft van alle drie in dit onderzoek meegenomen generaties verwacht in de toekomst niet langer e-mail te gebruiken voor werkdoeleinden.
  • Bots zijn een blijvertje. Bijna zeventig procent van alle ondervraagden houdt er rekening mee dat een deel van hun werkzaamheden kan/zal worden geautomatiseerd in de nabije toekomst.
  • Geen technologiescheiding meer: 56 procent van alle respondenten wil dezelfde tools gebruiken voor werk- en privédoeleinden.

De betreffende studie is eind vorig jaar gehouden onder 1.000 medewerkers in de Verenigde Staten die dagelijks een computer of telefoon gebruiken voor hun werk. Hiervan is de verdeling als volgt: 200 respondenten behoren tot generatie Z en 400 respondenten uit zowel generatie Y als generatie X.

Lees ook: Binden & boeien - Generaties in hun kracht zetten

comments powered by Disqus