Dure servicenummers verleden tijd

Dure servicenummers verleden tijd
  • 3 maart 2017
  • Redactie

Telefoontjes naar klantenservicenummers mogen niet meer kosten dan normale telefoongesprekken. Dat oordeelt het Hof van Justitie van de Europese Unie. Reden: hogere tarieven kunnen consumenten ervan weerhouden gebruik te maken van hun rechten.

Hierbij gaat het onder meer om het inwinnen van informatie over producten en bijbehorende overeenkomsten, maar ook om aanspraak maken op productgarantie en beëindiging van een contract. Of een handelaar winst maakt op de gesprekken is volgens de rechter irrelevant.

Het hof deed uitspraak in een zaak die een Duitse vereniging ter bestrijding van oneerlijke handelspraktijken had aangespannen tegen elektronicaketen Comtech. Het bedrijf zou onredelijke tarieven hanteren voor het bellen naar de klantenservice. Oorspronkelijk zou de rechtbank in Stuttgart uitspraak doen, maar deze verwees de zaak door naar het Europese Hof in Luxemburg omdat de Europese richtlijn voor consumentenrechten niet duidelijk was.

Basistarief
In de richtlijn staat weliswaar dat handelaren de consument niet meer in rekening mogen brengen dan het ‘basistarief’, maar dit begrip werd niet verder gedefinieerd. In het arrest stelt het Europese hof nu dat ‘de kosten van een oproep over een gesloten overeenkomst naar een door een handelaar opengestelde servicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten van een oproep naar een gewoon vast geografisch of mobiel nummer’.

Voor Nederland betekent dit dat bellen naar een 0900-, 0906- of 0909-nummer geen extra kosten meer oplevert. In de Volkskrant stelt de Consumentenbond dat hiervoor tot nu toe maximaal € 1 mocht worden gevraagd en dat het ministerie van Economische Zaken moet uitzoeken of deze regel naar aanleiding van de uitspraak moet worden aangescherpt. Eerder bleek al uit onderzoek dat Nederlanders vaak zoeken naar een alternatief voor de duurdere servicenummers.






comments powered by Disqus