Customer Service Valley weet te bekoren

Customer Service Valley weet te bekoren
  • 03 april 2017
  • Redactie

John Aarts, wethouder Economische Zaken gemeente Maastricht, is bijzonder te spreken over Customer Service Valley, een gezamenlijk klantenservice-initiatief in het zuiden des lands. Hij overhandigde afgelopen week het mbo-3 diploma ‘Contactcentermedewerker’ aan veertien studenten.

Volgens Aarts heeft CSV inmiddels een stevige voet aan de grond in Zuid-Limburg. ‘Ik vind het knap hoe Customer Service Valley in 1,5 jaar tijd heeft laten zien dat je ook binnen het bedrijfsleven winst kunt behalen door samen te investeren in medewerkers en opleiding. Het succes van Customer Service Valley wordt ook opgemerkt in andere delen van ons land’, meent de Maastrichtse wethouder.

Onderschatting
De geslaagden zijn al werkzaam in een klantcontactcenter, respectievelijk bij CSV-participanten Arvato Benelux, Q-Park en VodafoneZiggo. De betreffende opleiding duurt 18 maanden. In die periode wordt onder meer aandacht besteed aan informatie verzamelen en analyseren, verkoopgesprekken en relaties onderhouden (klachtgesprekken). Daarnaast behoren ook vakken als Engels, Nederlands, burgerschap en rekenen tot het lesprogramma.

Docent Nicole Handelé is trots op haar studenten. ‘Uit de beoordelingsresultaten van hun werkgevers blijkt dat deze mbo-3 studenten nu beter presteren dan vóór de opleiding. Met de bagage uit de opleiding kunnen ze collega’s coachen en nieuwe medewerkers inwerken. Ze krijgen eerder meer verantwoordelijkheid en zijn deskundiger als adviseur.’ In haar optiek draagt deze opleiding er eveneens aan bij dat customer service als vak wordt gezien. Handelé: ‘Helaas wordt dit nog vaak onderschat. Als medewerker klantcontact moet je goed kunnen luisteren, je kunnen inleven, structuur weten aan te brengen en flexibel zijn. De vragen van klanten wordt steeds complexer en dat vraagt meer kennis en competenties van de medewerker.’ Eén van de studenten is inmiddels gepromoveerd tot teamleider.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link