Consumentenbond roept ABN Amro op het matje

Consumentenbond roept ABN Amro op het matje
  • 11 mei 2017
  • Redactie

ABN Amro past de app Grip aan na kritiek van de Consumentenbond. Volgens de bond gebruikt de app betaalgegevens van klanten voor het doen van persoonlijke aanbiedingen, maar wordt gebruikers hier geen toestemming voor gevraagd.

De bank voegt nu een afmeldmogelijkheid toe. Een zelfde mogelijkheid komt er als ABN de gegevens gaat inzetten voor marketing. Toch blijft dit onvoldoende voor de Consumentenbond. Directeur Bart Combée ziet liever dat de toepassing automatisch staat uitgeschakeld. ‘Het is onwenselijk als nieuwe en bestaande gebruikers van de app zelf in actie moeten komen om hun privacy te beschermen. Beter is het als klanten vooraf toestemming geven en dat ook duidelijk is waarvoor de gegevens eigenlijk gebruikt worden.’

Klantervaring
De app is een digitaal huishoudboekje waarmee klanten van de bank hun inkomsten en uitgaven kunnen bijhouden. 10.000 klanten zijn betrokken geweest bij de doorontwikkeling van Grip, door hun ervaringen en feedback door te geven. Inmiddels gebruiken ruim 150.000 consumenten de app.

comments powered by Disqus