Brussels ov komt met inspiratie- en reisbot
Het Brusselse vervoerbedrijf MIVB heeft deze maand de chatbot Kat & Gorik gelanceerd. Hiermee kunnen reizigers antwoord krijgen op vragen over het openbaar vervoer en uitjes in de Belgische hoofdstad.
De bot is volgens het bedrijf vormgegeven als een ‘Siamese hipster-tweeling’, vernoemd naar het Sint-Katelijneplein en de Sint-Gorikshallen. Naast het ontvangen van reisinformatie is het vooral ook de bedoeling dat ‘Brusseleirs’ en toeristen inspiratie opdoen voor hun vrije tijd. Daarom maakt chatbot niet alleen gebruik van de MIVB-gegevens in reële tijd (via open data) en geo-lokalisatie, maar is ook informatie van visit.brussels toegevoegd.
Reisadvies op maat
Gebruikers kunnen de app openen in Facebook Messenger. Naast het gebruiken van de directe link is het eveneens mogelijk om met een smartphone een code te scannen op stickers en affiches, waarna het chatvenster automatisch opent. Kat & Gorik spreken de gebruiker aan in het Nederlands, Frans of Engels en vragen wat hij wil doen. Ze stellen hem vervolgens een lijst activiteiten en leuke plekjes voor. De gebruiker kiest een activiteit en het tijdstip waarop hij dit wil doen. Vervolgens krijgt hij een activiteitenlijst die aan zijn criteria voldoet via visit.brussels. Na het kiezen van een activiteit kan op basis van geo-lokalisatie een reisadvies op maat met de MIVB.
Volgens het bedrijf worden de komende maanden nog vijf andere chatbots gelanceerd, elk gebaseerd op een wijk in Brussel en met een eigen identiteit, taalgebruik en stijl. De MIVB komt zo naar eigen zeggen nog dichter bij haar reizigers te staan.
Onlangs lanceerde de provincie Antwerpen een vergelijkbare bot voor toeristische tips en presenteerde Transport for London een bot die actuele reisinformatie geeft over de Britse hoofdstad.
- klantcontact
- openbaar vervoer
- België
- MIVB
- visit.brussels
- toerisme
- STIB
- Messenger
- chatbot
- Brussel
- klantenservice
- vrije tijd
- reisinformatie