Nederlanders tevreden over zorgverzekeraar
Nederlandse consumenten zijn tevreden over hun zorgverzekeraar. Ze geven gemiddeld een 7,6 voor dienstverlening. Dat blijkt uit een enquête onder ruim 10.000 leden van de Consumentenbond. Best scorende verzekeraar is DSW met een 8,1, terwijl VGZ met een 7,2 onderaan de lijst staat.
In de jaarlijkse Zorgmonitor, niet te verwarren met het gelijknamige onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt, worden verzekeraars onder meer beoordeeld op klantenservice, website en afhandeling van rekeningen. Zo scoort VGZ met een 7,4 het laagst op het onderdeel klantenservice en wordt PNO met een 8,3 het best gewaardeerd. ‘Als je belt, krijg je zeer snel iemand aan de telefoon die overal van afweet. Ook bij lastige vragen’, citeert de Consumentenbond een verzekerde bij PNO.
Websites
Op de onderdelen ‘vindbaarheid informatie op website’ en ‘begrijpelijkheid informatie website’ scoren VGZ en Avéro Achmea het slechtst. Over die laatste schreef een panellid: ‘Een vooroorlogse website die geen enkele informatie geeft. Je hebt geen inzicht in wat er allemaal gedeclareerd is. Zo kan ik niet controleren op verkeerde rekeningen en die zijn er wel, weet ik uit ervaring.’
Uit de Zorgmonitor blijkt verder dat 90 procent van de respondenten nooit problemen heeft met het uitbetalen van zorgkosten door de verzekeraar. Ook is ruim tweederde van de verzekerden nooit naar een andere zorgverzekeraar overgestapt. Tevredenheid met de huidige verzekeraar is hiervoor de belangrijkste reden.
- Consumentenbond
- dienstverlening
- klantgemak
- Zorgmonitor
- PNO
- DSW
- klantcontact
- Avéro Achmea
- zorg
- zorgverzekering
- website
- klantenservice
- VGZ