Dreamforce 2017 - ‘Industriële Revolutie 4.0 aangebroken’

Dreamforce 2017 - ‘Industriële Revolutie 4.0 aangebroken’
  • 7 november 2017
  • Redactie

De stoommachine, elektriciteit en de computer waren verantwoordelijk voor drie industriële revoluties. De vierde is ingeluid door intelligence, volgens softwaremaker Salesforce. ‘Je merkt het aan alles, het is overal’, vertelde topman Marc Benioff aan duizenden klanten en ontwikkelaars op de eerste dag van Dreamforce in San Francisco. ‘I’m here to love you.’

Benioff, gehuld in een customized pak van Louis Vuitton met gepersonaliseerde schoenen van een andere klant (adidas) eronder, vertelde over autobanden met internetconnecties, pratende liften, connected Ducati’s en blikjesautomaten die Coca-Cola-chauffeurs aan het werk zetten als de voorraad opraakt. Het draait allemaal om data en connecties, tussen mensen én dingen.

[Tekst loopt door onder afbeelding]

Dreamforce
Dreamforce is het grootste tech-event ter wereld, met 171.000 geregistreerde bezoekers. In San Francisco komen deze dagen 'trailblazers’ (waarover later meer) uit 91 verschillende landen bijeen. Indrukwekkend is ook de lijst met bekende sprekers, zo geven dit jaar onder meer Michelle Obama, Ashton Kutcher, wil.i.am en de dochters van George W. Bush acte de présence. Alicia Keys en Lenny Kravitz staan op het affiche van het ‘Dreamfest’ in het AT&T Stadium.

Salesforce
Salesforce startte in 1999 met de introductie van – what’s in a name – een salesapplicatie. Verkopers konden hun verrichtingen beter administreren, hun bazen de prestaties beter monitoren om bij te sturen. Onder Benioff werd de onderneming een toonaangevende speler in customer relationship management (CRM).

Salesforce is een pionier in cloud computing – zie de wolk in het logo – op abonnementsbasis, waarmee ook kleinere bedrijven toegang kregen tot diensten die anders niet bereikbaar waren. De oplossingen hangen gewoon in de lucht, je kunt ze zo gebruiken zonder zelf software te hoeven kopen of installeren, en je kunt per maand betalen.

Behalve met cloud computing en subscriptions heeft Salesforce volgens medeoprichter Benioff verschil gemaakt met zijn 1-1-1-model: 1 procent van de winst, van de producten en de tijd van werknemers gaat naar goede doelen. Salesforce wil een voorbeeldbedrijf zijn. ‘Al meer dan 3.000 bedrijven hebben deze regel overgenomen’, zei hij tijdens zijn lange en gepassioneerde presentatie. ‘Can you believe it?

Waaier aan clouds
Via vele tientallen acquisities breidde Salesforce zijn werkterrein steeds verder uit. Inmiddels is er een waaier aan zogenoemde clouds, zoals voor sales, services, marketing, community, analytics en Internet of Things, waar in totaal 150.000 klanten gebruik van maken. Met de inlijving van e-commerce softwarebouwer Demandware, actief voor onder meer Rituals en Suitsupply, kreeg de Salesforce Commerce Cloud vorig jaar een enorme impuls. De ceo van adidas, Kasper Rorsted, kwam op het podium uitleggen hoe het sportmerk zijn directe online verkopen met 66 procent zag groeien dankzij de samenwerking.

Customer Success Platform
Salesforce, op weg naar $ 8,4 miljard jaaromzet, streeft op alle terreinen naar marktleiderschap. Voor klanten zit de grote winst in de som der delen; de clouds hangen allemaal onder het zogenoemde Customer Success Platform, dat drie keer per jaar een update krijgt. Het platform is, zoals het op de internationale perspresentatie werd genoemd, overgoten met een secret sauce. Aan die saus worden regelmatig verschillende ingrediënten toegevoegd, niet zelden via overnames. Neem de overname van artificial intelligence startup Einstein.com, waarmee Einstein een plek kreeg op het Salesforce-platform.

[Tekst loopt door onder afbeelding]

Trailblazers
Dat Salesforce ondertussen veel werk maakt van zijn eigen marketing is een understatement: niet ver van de binnenkort te openen Salesforce Tower in het centrum van San Francisco – de hoogste wolkenkrabber van de Amerikaanse westkust – is deze dagen een compleet ‘Dreamforce National Park’ gecreëerd. Het centrum daarvan is de zogenoemde ‘Dream Valley’, een kunstgrasgroene weide waar bezoekers kunnen plaatsnemen aan picknicktafels, luisteren naar live gitaarmuziek en netwerken met andere trailblazers. Die naam  –  trailblazing betekent baanbrekend  – geeft Salesforce graag aan de bezoekers van Dreamforce, volgens het bedrijf bestaande uit customer innovators, technology disruptors en global shapers. Zij kunnen hun status verhogen door badges te verdienen in Trailhead, ‘the fun way to learn Salesforce’; via gamification maakt het bedrijf klanten en ontwikkelaars bekend met de verschillende mogelijkheden.

mySalesforce
Trailblazers van over de hele wereld hoorden maandag welke verbeteringen Salesforce heeft doorgevoerd. Kort en goed: de verschillende clouds hebben nieuwe mogelijkheden en diepere integraties met andere clouds gekregen. Bovendien kunnen ze in uiterlijk en functionaliteit meer op de persoonlijke klantleest worden geschoeid, getuige ook de naamgeving; zo werden op dag 1 van Dreamforce myTrailhead, myEinstein, myLightning en myIoT geïntroduceerd. Met mySalesforce, ook nieuw, kunnen bedrijven branded en customizable apps creëren voor de Apple App Store en Google Play. Verder kondige Salesforce onder andere een mondiale samenwerking met Google aan op het gebied van analytics.

Benioff benadrukte tegenover zijn toehoorders meermalen dat zij, de trailblazers, het succes van Salesforce en daarmee van Dreamforce bepalen: ‘This is what you created.

Tekst: Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur Twinkle (zustertitel CustomerFirst)

comments powered by Disqus