VU: Imago verbeteren door menselijke communicatie
De communicatie van bedrijven met klanten die via sociale media loopt, moet met een meer informele toon. Uit actueel onderzoek van de VU blijkt dat consumenten positiever zijn tegen bedrijven met een ‘menselijker’ stem op platformen.
Corné Dijkmans promoveerde gisteren aan de Vrije Universiteit op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de wijze van communicatie van grote Nederlandse toeristische bedrijven met klanten. Volgens zijn bevindingen is de reputatie van organisaties de afgelopen jaren brozer geworden door het vluchtige contact via social mediagebruik.
Imagebuilding
De analyse resulteert in het advies voor bedrijven om in te spelen op het lossere taalgebruik van de klant of consument, middels de zogenaamde ‘conversational human voice’. Communicatie via social mediaplatformen lijkt hierdoor op een één-op-één conversatie. Daarnaast blijken humane reacties van bedrijven te zorgen voor een positieve perceptie van het imago van een bedrijf.
- consumentenbelang
- imago
- social media
- bedrijfsimago
- communicatie
- imagebuilding
- conversational human voice
- klantcontact
- klantinteractie