Consumentenwens troeft product of dienst af
Voor de Nederlandse consument is de kwaliteit van het leveren van producten of diensten van ondergeschikt belang. 62 procent van de consumentbeleving wordt bepaald door de impact van het desbetreffend bedrijf op het milieu en het managementgedrag, waaronder employee experience.
Dat blijkt uit onderzoek van Omnicom PR Group, dat op basis van circa 1.000 Nederlandse respondenten het gat tussen consumentenwensen en -ervaringen onderzocht. Volgens het PR-bureau is het bereiken van ‘authentic engagement’ het doel, dat vooruitgang en groeikansen creëert. De resultaten leren dat bijna 70 procent van de onderzochte bedrijven harder moeten werken aan plausibele communicatie. Daarnaast vindt 61 procent van de respondenten dat het gedrag van de ceo een grote impact heeft op de reputatie van het bedrijf.
Optimistisch
De uitkomsten van het onderzoek zijn daarentegen positiever dan voorheen; respondenten vinden dat bedrijven ‘de goede kant op gaan’. ‘De consument verwacht niet alleen een goed product van organisaties, maar ook integer gedrag van het management en een positieve invloed op de omgeving. Alleen dan ben en blijf je als organisatie authentiek, geloofwaardig en succesvol’, aldus Marjolein Rigter, business director Reputatiemanagement bij het PR-bureau.
- klantverwachting
- Omnicom PR Group
- CX
- consumentenervaring
- authentic engagement
- employee engagement
- consumentenbelang