Overheid reikt naar digitale dienstverlening
De Nederlandse overheid wil middels de Agenda Digitale Overheid - NL DIGIbeter - digitale kansen beter gaan benutten om dienstverlening slimmer aan te pakken. Burgers moeten hierbij al hun zaken op één plek kunnen regelen en zelf regie hebben over hun persoonsgegevens.
Onlangs stemde de ministerraad in met NL DIGIbeter, waarmee de overheid middels experimenten en innovaties de dienstverlening aan burgers en ondernemers wil verbeteren. Eén van de belangrijke agendapunten van deze digitale agenda is het beheer van de digitale identiteit dat volledig bij de burgers moet liggen.
Biometrische identificatie
Het privacyvraagstuk en het gebruik van persoonsgegevens resulteert in de start van een onderzoek naar het gebruik van automatische gezichtsherkenning en overige biometrische identificatie. Hiervoor gaan tien gemeenten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) toepassingen testen waarbij gebruik wordt gemaakt van digitale identificatie.
Maatschappelijke vraagstukken
Om de implementatie van de digitale innovaties te versnellen, biedt de overheid een innovatiebudget aan bedrijven om antwoorden te ontwikkelen voor maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast worden zogenaamde ‘digitaal mindervaardigen’ betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe dienstverlening, met passende oplossingen als doel.
- digitale dienstverlening
- gezichtsherkenning
- Agenda Digitale Overheid
- NL DIGIbeter
- customer service management
- persoonsgegevens
- overheid
- dienstverlening
- digitale transformatie
- ministerraad