Ziekenhuis Tergooi werpt gamificationballetje op

Ziekenhuis Tergooi werpt gamificationballetje op
  • 16 juli 2018
  • Redactie

Het Tergooi ziekenhuis start naar eigen zeggen als eerste in Nederland met een telemonitoringpilot waarbij hart- en vaatpatiënten punten kunnen verdienen door meer te bewegen, af te vallen of te stoppen met roken. Aansluitend kunnen ze die punten inzetten voor korting op bijvoorbeeld kaartjes voor de dierentuin of een abonnement op de sportschool.

De proef is onderdeel van BENEFIT, een coachingprogramma voor hart- en vaatpatiënten, dat is ontwikkeld door Universiteit Leiden, het LUMC en e-healthbedrijf Vital10. De focus van het betreffende programma ligt op gedragsverandering. Patiënten worden beloond voor de tijd en moeite die ze in hun eigen gezondheid steken. Ook zijn er bonuspunten te verdienen door het betrekken van familie of vrienden.

Vertrouwen
‘Het uitgangspunt is dat we mensen in principe gewoon vertrouwen. Mensen doen vrijwillig mee, omdat ze zelf gezonder willen worden, dat alleen al is belangrijk om te belonen’, vertelt Andrea Evers, hoogleraar gezondheidspsychologie aan de Universiteit Leiden. Ze vervolgt: ‘Als we merken dat er misbruik van wordt gemaakt of er verontrustende signalen komen, dan kijken we verder hoe we dat moeten oplossen. Op den duur zullen we overigens wel veel meer sensoren in kleding, smartphones of fitnesstrackers terugzien, die kunnen helpen bij het monitoren van gebruikers. In eerste instantie gaan we uit van een positieve instelling.’

Het patiëntgerichte Tergooi, dat locaties heeft in Hilversum en Blaricum, is inmiddels van start gegaan met het programma dat gamificationelementen bevat. Lees hier meer over de visie en de ervaringen aldaar.

comments powered by Disqus