Webshops weer de mist in

Webshops weer de mist in
  • 1 maart 2019
  • Redactie

Grote webwinkels maken zich schuldig aan prijsmisleiding, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. De webshops adverteren met hogere adviesprijzen dan de waarde die fabrikanten aan producten geven. In september 2018 trok de consumentenorganisatie eveneens aan de bel.

Door de hogere adviesprijs lijkt het alsof het klantvoordeel veel groter is dan werkelijk het geval is. ‘Consumenten worden op het verkeerde been gezet en dat is niet toegestaan. We blijven dit daarom scherp in de gaten houden en bedrijven erop aanspreken. Als het nodig is, vragen we ook de toezichthouder om op te treden’, verklaart directeur belangenbehartiging Olof King. De meeste winkels die op het matje werden geroepen, wijten de beschuldiging aan een vergissing.

Meermaals de fout in
De Consumentenbond spreekt van ‘hardnekkig gegoochel met advies- en aanbiedingsprijzen’. De organisatie verwijst naar het onderzoek uit september 2018, toen bleek dat 26 van de 40 onderzochte winkels zich schuldig maken aan prijsmisleiding. Eén van de winkels die in beide proeven genoemd wordt, is Otto. Vorig jaar adverteerde deze retailer gedurende drie maanden met een foutieve prijs; nu vermeldt Otto volgens de consumentenorganisatie hogere adviesprijzen dan de officiële adviesprijzen van fabrikanten.

comments powered by Disqus