Wonderlijke 'AI-recruiter' wil Duitse digitaliseringsslag maken

Wonderlijke 'AI-recruiter' wil Duitse digitaliseringsslag maken
  • 29 april 2019
  • Redactie

Wonderkind, een Nederlandse startup gespecialiseerd in recruitmenttechnologie, heeft zijn zinnen gezet op het moderniseren van de Duitse recruitmentmarkt. Met behulp van kunstmatige intelligentie gaat het bedrijf organisaties in contact brengen met werkzoekenden (actief én passief).

Kandidaten krijgen op basis van hun online gedrag geautomatiseerd advertenties te zien via de advertentie-ecosystemen van Facebook, Google en andere websites. Als gevolg hiervan zijn vacatures niet meer alleen op vacatureplatforms zichtbaar, maar overal op het web. Daardoor is het bereik veel groter en tegelijkertijd veel specifieker en beter afgestemd op de doelgroep, meent Wonderkind. De recruitmenttechstartup geeft aansluitend aan dat de software leert welke tekst, beeld en platform het beste werkt, plus in staat is zichzelf continu te verbeteren.

Budget juist besteden
In Nederland werkt Wonderkind onder meer voor Booking.com, Heineken en fastfoodketen KFC. Voor het bestormen van de Duitse markt is het bedrijf een exclusief partnership aangegaan met arbeidsbemiddelaar Raven51, om deze technologie in te zetten voor klanten daar. Matthias Schröder, CIO van laatstgenoemde organisatie, kijkt uit naar de toepassing van de AI-recruitmentsoftware: ‘Baanbrekende technologieën zoals die van Wonderkind zijn de toekomst en gaan voor een grote veranderingen zorgen in de recruitmentmarkt.’

Lars Wetemans, ceo van Wonderkind, stelt op zijn beurt dat de Duitse recruitmentmarkt ‘ver achterloopt op Nederland’. ‘Duitse bedrijven geven jaarlijks € 3 miljard uit aan personeelsadvertenties en bijna twintig procent van dat budget gaat nog naar advertenties op print. Ter vergelijking: in Nederland schat ik dat op minder dan tien procent. Dat brengt enorme kansen voor ons mee over de grens.’

comments powered by Disqus