AR & VR als troefkaarten

AR & VR als troefkaarten
  • 23 april 2019
  • Redactie

Klanten die gebruik kunnen maken van virtual en augmented reality gaan eerder over tot een aankoop. Producten die via VR of AR worden getoond, voelen voor de consument als echter aan en verhoogt de klantbeleving.

‘Het grote voordeel dat VR heeft op 2D of 3D-materiaal, is dat het een ervaring biedt en iets als het ware tot leven wekt’, concludeert Helena van Kerrebroeck op basis van het doctoraatsonderzoek voor Vrije Universiteit Brussel. Met het onderzoek toont ze aan dat klanten een merk of product met AR & VR positiever ervaren dan respondenten die tweedimensionaal beeldmateriaal werd getoond. Kerrebroeck noemt het voorbeeld van het promoten van een reisbestemming: ‘Tijdens één van onze experimenten lieten we proefpersonen kennismaken met een exotische bestemming via VR, een video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken.’

Bezit = CX
Het onderzoek benadrukt daarnaast het gevoel van eigendom dat door augmented reality wordt gestimuleerd: respondenten die winkelden middels AR, beschouwen het product sneller als bezit en ervaren een goede customer experience. De resultaten onderstrepen het belang van eigendom onder klanten, wat ook bleek uit onderzoek uit 2018.


comments powered by Disqus