IKEA lanceert nudging-app

IKEA lanceert nudging-app
  • 24 april 2019
  • Redactie

De Belgische divisie van IKEA wil klanten en medewerkers ondersteunen in het verkleinen van hun ecologische voetdruk en lanceert de Better Living-app. Klanten krijgen 75 acties voorgeschoteld en kunnen onderling de strijd met elkaar aangaan.

De bekende Zweedse woongigant wil middels nudging de klant en medewerker stimuleren om duurzamer te leven. De keten wil beide partijen bewust maken van hun ecologische impact, maar hen ook activeren voor een duurzame toekomst. De acties die klanten kunnen ondernemen zijn volgens het concern allerlei ‘kleine aanpassingen’: van het buiten laten drogen van kleding tot het aanschaffen van gerecycelde producten.
Over het stimuleren van gedragsverandering verklaart Caroline Gastaud, sustainability manager bij IKEA België: 'Hoewel mensen vaak denken dat ze zelf niet veel kunnen doen, willen we bij IKEA tonen dat dat net wél kan. Vele handen maken licht werk.'

Datadriven
De lancering van de applicatie komt niet uit de lucht vallen; voorafgaand onderzocht IKEA in samenwerking met marktonderzoeksbureau GlobeScan de houding van Belgische consumenten ten opzichte van verduurzaming. Daaruit blijkt dat driekwart van de respondenten zich ernstige zorgen maakt over de impact van de klimaatverandering op het leven op de lange termijn; bijna de helft van hen weet niet wat te doen om duurzamer te leven. Naast het geven van workshops of het opzetten van uitdagingen via de app adviseert IKEA over de eigen oplossingen voor een duurzaam leven.

comments powered by Disqus