Gronings UMC begint met chatten

Gronings UMC begint met chatten
  • 22 mei 2019
  • Redactie

Het Groningse universiteitsziekenhuis UMCG maakt het voor patiënten mogelijk om medische vragen te stellen via de chat binnen het patiëntenportaal. Sinds deze week zijn patiëntvragen niet meer gebonden aan het (telefonisch) spreekuur.

Het berichtenverkeer via het EPD (Elektronisch Patiëntendossier) van het UMCG is in tegenstelling tot e-mailverkeer beveiligd, benadrukt het universitair medisch centrum. Artsen en paramedici mochten patiëntvragen tot voor kort alleen beantwoorden tijdens het telefonisch spreekuur, aangezien beantwoording via e-mail wegens privacyregelgeving niet mogelijk was.

Zelfregie onder patiënten vergroten
De mogelijkheid om middels de chatfunctie met zorgverleners te sparren biedt patiënten een veilige en laagdrempelige manier om te communiceren. Het UMCG stelt tegenover RTVNoord dat dit zelfregie onder patiënten versterkt, wat weer een positieve impact heeft op het zorgproces en op de gezondheid.

De nieuwe berichtendienst is niet bedoeld voor patiënten met dringende of nieuwe klachten. Tot dusver kunnen patiënten alleen met vragen over lopende of recent afgeronde behandeltrajecten terecht bij de chatservice.

 
comments powered by Disqus