Consumentenbond wil tekst en uitleg van VGZ

Consumentenbond wil tekst en uitleg van VGZ
  • 18 juli 2019
  • Redactie

Nederlanders die zijn verzekerd bij VGZ kunnen vanaf begin deze maand niet meer terecht bij het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam. De Consumentenbond vindt de behandelstop onacceptabel en roept de verzekeraar op het matje.

De maatregel is door VGZ in het leven geroepen doordat het ziekenhuis in kwestie door de hoeveelheid zorg heen is die aan het begin van het jaar is afgesproken. De behandelstop die dit als gevolg heeft, is volgens de Consumentenbond de omgekeerde wereld. ‘Verzekerden gaan voor een jaar een contract aan met een zorgverzekeraar en kunnen tussentijds niet overstappen’, neemt directeur Sandra Molenaar het op voor eventuele gedupeerden.

Belemmering patiëntvrijheid
VGZ gaat bij de behandelstop volgens de bond voorbij aan de keuzevrijheid van verzekerden: patiënten gaan er bij de keuze voor een zorgverzekeraar immers vanuit dat zij gebruik kunnen maken van de vooraf gekozen zorgverleners. ‘Discussies tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen moeten ze niet voeren over de rug van patiënten.'

VGZ staat aan de vooravond van een zelfsturende organisatie. In dit artikel verklaart de verzekeraar hoe het bedrijf aan de weg timmert voor meer autonomie voor multidisciplinaire teams in het klantcontact.

comments powered by Disqus