Moderne CIO kijkt verder dan IT-neus lang is

Moderne CIO kijkt verder dan IT-neus lang is
  • 23 juli 2019
  • Redactie

Actueel onderzoek van ServiceNow leert dat de best presterende Chief Information Officers (CIO) zich meer richten op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. ‘In het verleden was de CIO de belangrijkste techneut binnen de organisatie, maar tegenwoordig zijn de meest succesvolle CIO’s de thought leaders, innovators en visionairs.’

Voor het wereldwijd gehouden onderzoek zijn ruim vijfhonderd CIO’s ondervraagd, waarvan 328 uit Europa (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenig Koninkrijk, Italië en Spanje). Een vijfde van de respondenten die zegt te voldoen aan de belangrijkste CIO-vaardigheden, onderscheidt zich op drie punten van de rest: ze hebben een externe focus op klanten, ze hebben invloed in de boardroom en ze lopen voorop als het gaat om het digitaliseren van workflows. Uit de resultaten blijkt verder dat de best presterende Chief Information Officers meer productiviteit, innovatie en klanttevredenheid binnen hun organisatie rapporteren. Tevens hebben ze de beste relatie met andere leiders, in het bijzonder met de ceo en de chief human resources officer (CHRO).

Boardroominvloed
Chris Pope, VP Innovation bij ServiceNow, wijst erop dat moderne CIO’s de mogelijkheid hebben om het voortouw te nemen bij de transformatie van hun bedrijf. ‘Het uitbouwen van invloed in de boardroom, de externe focus op medewerker- en klantervaringen en het veranderen van processen door het digitaliseren van workflows, zijn essentieel om goed te kunnen presteren.’


Noot: in het zomernummer van CustomerFirst (editie 07/08) publiceren we een uitgebreid interview dat wij onlangs hadden met Carsten Klomp, CIO bij HEMA.

comments powered by Disqus