1/3 smart speaker bezitters zoekt interactie met merken

1/3 smart speaker bezitters zoekt interactie met merken
  • 8 augustus 2019
  • Redactie

Een ‘gezonde hoeveelheid’ van de mensen in het Verenigd Koninkrijk die een smart speaker hebben, gebruikt zo’n device om aankopen te doen en de interactie met merken aan te gaan. Dat concludeert AI-bureau Artefact UK op basis van eigen onderzoek onder 2.000 volwassenen in het land.

Uit de resultaten blijkt onder meer dat 60% van de smart speaker bezitters afgelopen jaar een aankoop deed met behulp van hun device, waarvan 22% dat nog zeer recent deed. 31% ging via voice de interactie aan met merken, waarbij online retailers als Amazon, supermarkten als Sainsbury’s en bezorgdiensten als Domino’s de boventoon voerden.
Ondertussen zegt 45% van de respondenten het gevoel te hebben niet alles uit hun slimme apparaat te halen. Zo gebruikt 57% momenteel zo’n device om naar muziek, boeken of podcasts te luisteren, terwijl 47% door middel van spraak weersvoorspellingen en recepten opvraagt. Voor 38% doet de smart speaker dienst als wekker.

Voicetijdperk
Gezien de toename van het aantal huishoudens dat over een slimme speaker beschikt liggen er op het ten volste benutten van deze apparaten interessante kansen voor merken, meent Sarah De Martin (managing director bij Artefact). ‘Denk aan het optimaliseren van de zoekmogelijkheden via spraak en door vanuit jouw merk in te spelen op hetgeen mensen daadwerkelijk verlangen van hun device. De wedstrijd is begonnen voor merken om te herdefiniëren wat voicetechnologie kan en moet zijn. Het voicetijdperk is daar, dus laat je niet pakken met niets zeggen.’

Spraakservice voor folders
In Nederland lanceren Spotta (onderdeel van PostNL) en Prappers Media vandaag een eigen dienst voor Google Assistant. Hiermee kunnen consumenten folders zoeken en aanbiedingen horen met behulp van hun stem. De spraakservice focust zich in eerste instantie op alleen supermarkten. Het aantal winkels waarnaar je kunt zoeken met je stem zal snel worden uitgebreid en aangevuld met het zoeken naar producten zoals bijvoorbeeld luiers. ‘Je kunt dan bijvoorbeeld vragen waar die in de aanbieding zijn’, legt Joey Scheufler, ceo van Prappers Media, uit. ‘De assistent zegt bij welke winkel en voor welke prijs. De volgende stap kan dan zijn dat de assistent ook vraagt of je ze wilt kopen? Jij zegt ‘ja’ en binnen een uur heb je ze thuis. Hoe handig is dat? Echt, we zijn pas net begonnen!’

comments powered by Disqus