Gemene delers innovatieve bedrijven

Gemene delers innovatieve bedrijven
  • 7 november 2019
  • Redactie

Data, snelheid en lef leiden tot innovatievoorsprong bij toonaangevende bedrijven. Dat concluderen Harvard Business Review Analytics Services en Mastercard op basis van onderzoek dat zij onlangs hebben uitgevoerd onder 1.000 c-suite executives.

Volgens deze resultaten hebben de meest innovatieve bedrijven vijf belangrijke kenmerken overeen:

  • Snelheid wint – Innovators denken in kwartalen en weken, in plaats van jaren. Bijna alle innovatieleiders (96%) brengen nieuwe ideeën en oplossingen sneller op de markt, in tegenstelling tot 17% van de ‘achterblijvers’.
  • Data als stimulator – Innovators verkrijgen inzichten uit gestructureerd kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek naar consumentengedrag en consumentenverwachtingen. Louter bedrijfsintuïtie is niet voldoende; 73% van de innovatieleiders haalt informatie uit zowel interne als externe databronnen.
  • Innovatie als prioriteit – Bijna 90% van de innovatieleiders heeft innovatie hoog op de agenda staan. Daardoor zijn ze in staat budgetten beter in te zetten voor belangrijke verbeteringen.
  • Cultuur telt – Organisaties moeten werknemers in staat stellen zich te positioneren als ondernemers. Niet alleen creëert dit een cultuur waarbij risico’s genomen kunnen worden, ook leidt het volgens 84% van de innovatieleiders tot meer verschillende ideeën.
  • Focus – De helft van de consumenten verwacht dat bedrijven nieuwe producten, diensten en functies ontwikkelen die aan hun behoeften voldoen. Organisaties moeten prioriteit geven aan nieuwe ideeën om niet achterop te raken bij de eisen van de consument.

Route
‘We proberen er allemaal achter te komen wat we nog meer kunnen en wat we kunnen worden. Eén van de redenen dat we afhankelijk zijn van innovatie is dat we willen dat de wereld van morgen beter wordt dan die van vandaag’, aldus Dr. David Ricketss, innovatieonderzoeker bij het Technology and Entrepreneurship Center van Harvard University. ‘Organisaties stuwen de meeste innovaties en Become 2020 laat de route zien die organisaties moeten afleggen om dit in het komende jaar te blijven voortzetten. Diversiteit, verantwoordelijkheid en een duidelijke creatieve visie spelen hier een belangrijke rol in.’

comments powered by Disqus