2/3 ziet geen servicevoordeel van datadelen

2/3 ziet geen servicevoordeel van datadelen
  • 3 december 2019
  • Redactie

Driekwart van de door DDMA ondervraagde consumenten heeft begrip voor de databehoefte van organisaties, maar zij blijken er lang niet altijd de vruchten van te plukken. Twee op de drie consumenten heeft niet het gevoel dat bedrijven betere service verlenen dankzij alle persoonlijke klantdata.

Negen op de tien consumenten stelt dat het bedrijfsleven meer profiteert van de dataverzameling dan consumenten. Daarbij toont de DDMA Privacy Monitor 2019 aan dat circa de helft van de ondervraagde consumenten het idee heeft geen controle te hebben over bedrijven die persoonlijke informatie met derden delen.

Deelbereidheid
In het onderzoek trachtte DDMA te peilen in hoeverre de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) leeft. Hiervoor ondervroeg de vereniging zo’n 1.000 consumenten. Het aantal respondenten dat de AVG kent, steeg van 28% in 2018 naar 69% in 2019. DDMA stelt echter dat bedrijven en organisaties nog stappen kunnen maken door onder meer transparanter te zijn over het gebruik van consumentendata. De consumentenverwachting ligt volgens de vereniging hoog: bijna alle ondervraagden verwachten van organisaties meer transparantie dan wettelijk verplicht is. Voor meer dan de helft (52%) is vertrouwen één van de belangrijkste factoren om gegevens te delen. Artsen, banken en artsen scoren het hoogst in betrouwbaarheid.

comments powered by Disqus