Crisis zorgt voor employee first-aanpak

Crisis zorgt voor employee first-aanpak
  • 27 maart 2020
  • Redactie

Wereldwijd focussen werkgevers zich meer op de ambities, de gezondheid en het welzijn van medewerkers en hanteren ze een empathische aanpak in de communicatie. Volgens het Mercer-onderzoek geven bedrijven de employee experience op een andere manier vorm.

Uit het mondiale Global Talent Trends 2020-onderzoek, waarvoor adviesbureau Mercer circa 7.300 bestuurders heeft ondervraagd, blijkt dat 6 op de 10 bedrijven de employee experience aanpast om meer mensgericht te werk te gaan. Op hun beurt vertrouwt 61% van de medewerkers de werkgever om voor het eigen welzijn te zorgen; 48% van de werkgevers ziet dit ook daadwerkelijk als prioriteit.

Veerkracht
Bedrijven moeten blijven anticiperen op de gevolgen van onvoorziene omstandigheden binnen de organisatie, stelt Mercer. Derk Jan Koole, business leader bij het adviesbureau, stelt dat op het gebied van mensgericht werken nog veel winst te behalen valt. Minder dan een derde van de ondervraagde leidinggevenden gelooft namelijk dat een goede werknemerservaring zorgt voor financiële voordelen. ‘Energieke medewerkers zijn essentieel om de transformatie-agenda van organisaties te realiseren. Ze blijven langer bij het bedrijf, zijn veerkrachtiger en zijn sneller bereid om te scholen.’ Vooral nu werknemers zich zorgen maken over de impact van de corona-pandemie op hun gezondheid, kunnen werkgevers zich op empathisch gebied onderscheiden.

comments powered by Disqus