BKR in de clinch met AP

BKR in de clinch met AP
  • 7 juli 2020
  • Redactie

Het Bureau Kredietregistratie krijgt een boete voor onheldere communicatie en het daarmee overtreden van de AVG. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens wordt het de consument te moeilijk gemaakt om hun gegevens op te vragen.

Het BKR is verbaasd over de boete en stapt naar de rechter. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens werpt het BKR echter drempels op door geld te vragen voor informatie, wat in strijd is met de AVG: iedere consument heeft recht om data over zichzelf op te vragen bij een organisatie. ‘De boete is gegeven voor het gebrek aan transparantie. Dat is essentieel bij kredietregistratie’, aldus AP’s woordvoering.

Onduidelijkheid
Het digitaal opvragen van persoonsgegevens vormde de grootste aanleiding voor de autoriteit om in te grijpen. Kosteloze inzage moest namelijk ook digitaal mogelijk zijn. Volgens de BKR is dit punt niet gegrond; volgens de organisatie was het onduidelijk dat dit verplicht is. ‘Zodra het standpunt van de AP duidelijk werd, heeft Stichting BKR consumenten ook digitaal gratis toegang verleend.’

comments powered by Disqus