Argwaan tegenover winkelrobot

Argwaan tegenover winkelrobot
  • 21 september 2020
  • Redactie

Ruim 62% van de Nederlanders zegt niet geholpen te willen worden door robots. De helft van de ondervraagde consumenten gelooft dat een robot hem of haar niet beter zal helpen dan een mens. Slechts 8% van de Nederlandse consumenten heeft werkelijk contact gehad met een robot in een fysieke winkel.

Robots zouden wel ingezet kunnen worden voor het schoonmaken van de winkel, vakkenvullen en het geven van productinformatie. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow. Niet alle technologische ontwikkelingen worden direct afgeschreven door de Nederlandse consument. Ontwikkelingen als een lichaams- of voetscanner op maat om een product te bestellen en de toepassing van virtual reality zijn wel populair.

Veranderd winkelgedrag
Fysiek winkelen en ‘showrooming’ (product in de winkel bekijken om vervolgens online te bestellen, red.) neemt de laatste jaren sterk af. Dit zakte van 47% naar 41% het afgelopen jaar. Driekwart van de consumenten wil over vijf jaar graag een gepersonaliseerde winkelervaring, de helft verwacht dat dit ook werkelijk haalbaar is binnen dit tijdsbestek.

Door de coronacrisis doen steeds meer consumenten aankopen bij webshops. Shoppers wijken hierbij af van hun favoriete merken en winkels: ook van nieuwe online diensten wordt gebruikgemaakt.

comments powered by Disqus