DDMA: Klantbeeld wordt scherp gesteld

[Onderzoek DDMA] Klantbeeld wordt scherp gesteld
  • 1 september 2020
  • Redactie

Nederlandse organisaties weten steeds vaker doelmatig klantdata in te zetten: het aantal bedrijven waarbij iedere medewerker eenvoudig toegang heeft tot gegevens, is dit jaar verdubbeld. Uit de eerste onderzoeksresultaten van het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA blijkt dat met name kleine Nederlandse bedrijven uitsluitend data driven beslissingen nemen.

DDMA publiceert vandaag de eerste bevindingen van het vijfde Data Driven Marketing Onderzoek. Hiervoor ondervroeg de branchevereniging 162 Nederlandse organisaties over hun datagedreven ambities en resultaten. Hieruit valt op te maken dat steeds meer organisaties klantgegevens weten om te zetten naar bruikbare inzichten: van 41% in 2019 naar 71% anno 2020.

Klein > Groot
In het datagebruik blijken kleine organisaties het voortouw te nemen ten opzichte van grotere bedrijven. Circa 8 op de 10 medewerkers in kleine organisaties (minder dan 100 werknemers) weten klantdata in te zetten binnen het nemen van belangrijke beslissingen, tegenover 41% van de medewerkers bij grote bedrijven (meer dan 100 werknemers). Een interessante uitkomst, vindt DDMA: omvangrijke bedrijven beschikken doorgaans vaker over data-tooling. Op het gebied van tooling lopen kleinere bedrijven wel achter op grote bedrijven. Daarbij gebruiken de meeste bedrijven customer relationship systemen als tool (85%).

Personalisatiekloof
Het toepassen van datavisualisatie (67%) staat met regargeting (67%) op de gedeelde eerste plek, gevolg door marketing automation (65%). Geavanceerde technieken worden volgens de branchevereniging minder vaak benut: real-time personalisatie wordt bij minder dan de helft van de bedrijven (40%) ingezet. Een derde van de respondenten heeft geen weet van de techniek. Desondanks beweegt het Nederlandse bedrijgsleven volgens DDMA zich langzamerhand naar een volwassen datacultuur.

comments powered by Disqus