Codelogic en SociaalPlus: mét afstand de beste in klantcontact

Codelogic en SociaalPlus: mét afstand de beste in klantcontact
  • 21 december 2021
  • Sales BBP Media

Beperkingen zijn er om opgelost te worden, dat is het credo van SociaalPlus. Je geld verdienen kan ook als je niet of slecht kunt zien, in een rolstoel zit of snel overprikkeld bent. Daar sluit Codelogic zich graag bij aan en helpt met het platform Steam-connect mee om de afstand tot de arbeidsmarkt een stuk kleiner te maken.

Bijna iedere medewerker bij SociaalPlus heeft een zogenaamde ‘afstand tot de arbeidsmarkt’, al noemen ze dat bij SociaalPlus liever niet zo. “Door een psychische of lichamelijke beperking past de standaard manier van werken niet goed bij ze,” vertelt directeur Ronald van Esch. “Maar het is mijn diepste overtuiging dat iedereen kan werken, waarde toevoegen en daarvoor naar rato betaald krijgen. Met een aantal aanpassingen komen we een heel eind. Dat kan gaan om aangepaste schermen, spraaksoftware en brailleregels, een afgeschermde werkplek of aangepaste werktijden.”

‘De aandacht voor wat iemand wél kan is heel motiverend. Het denken in mogelijkheden klinkt bijna cliché maar wij doen het gewoon’

Na een lange carrière in het bedrijfsleven nam Van Esch SociaalPlus drie jaar geleden over. De gedachte dat ieder mens waarde aan een bedrijf toe kan voegen, sprak hem aan. “Ik kwam hier min of meer toevallig terecht maar was meteen verkocht. De aandacht voor wat iemand wél kan is heel motiverend. Het denken in mogelijkheden klinkt bijna cliché maar wij doen het gewoon. We zijn ook geen sociale werkplaats en hebben geen andere subsidies dan waar ieder bedrijf gebruik van kan maken. Door ons volledig te gaan richten op klantcontact zijn we in de afgelopen drie jaar vijf keer zo groot geworden.”

Partner Codelogic
Dat was niet gelukt zonder de technologie en ondersteuning van Codelogic. Toen Van Esch binnenkwam werkte SociaalPlus met een verouderd systeem met telefoons op het bureau en aparte computers om informatie op te zoeken en in te voeren. Rapportages maken was moeizaam en per klant finetunen ook. “Dat moest anders. Beter aangepast op de soms andere manier van werken van onze mensen en beter aangepast aan de wensen van onze verschillende klanten. We zijn het gesprek aangegaan met verschillende aanbieders, maar Codelogic stak er met hun Steam-connect op meerdere fronten met kop en schouders bovenuit. Allereerst de flexibiliteit, de kostprijs en ook de mogelijkheden voor training. Maar vooral ook hun motivatie en inzet om het systeem te helpen inrichten en aanpassen aan onze manier van werken.”

Integratie spraaksoftware en brailleleesregel
“De integratie met andere software is eenvoudig en de helpdesk van Codelogic is echt super. Er komt altijd snel een antwoord en ze zijn meer dan bereid om iets verder uit te zoeken. Ze hebben liever dat we twee keer te veel bellen dan een keer te weinig. Samen hebben we de beste manier uitgezocht om de spraaksoftware en brailleleesregel te integreren. Dat is iets waar andere organisaties in onze branche niet veel mee te maken hebben, maar wij wel. Af en toe vinden we iets dat niet meteen goed werkt, dan puzzelen we samen net zo lang tot we gevonden hebben waar het aan ligt en zorgt Codelogic dat het aangepast wordt.”

Met Steam-connect kan SociaalPlus voor iedere klant de dienstverlening volledig op maat maken. “We hebben dat volledig in eigen beheer, voor al onze 80 klanten. Dat snel kunnen schakelen is ontzettend belangrijk. Veel van het werk kunnen we aanpassen op de beperkingen van onze mensen maar niet iedereen kan alles doen. Inkomend belverkeer is voor volledig blinden niet haalbaar, ze weten niet snel genoeg namens welke organisatie ze moeten opnemen. Maar we hebben ook uitgaande belopdrachten en dat past prima.”

Het meedenken in mogelijkheden beperkt zich niet alleen tot de software. Zo zorgde Covid-19 ook bij SociaalPlus voor uitdagingen. Tijdens de eerste lockdown werd de aard van gesprekken soms anders en intensiever. De vragen van inwoners beantwoorden over de coronamaatregelen duurde een stuk langer dan het maken van een afspraak voor het verlengen van een paspoort en ze worden betaald per gesprek, niet per minuut. Andere bedrijven moesten sluiten waardoor ook een deel van het werk weg viel. SociaalPlus koos ervoor om dat uit eigen middelen op te vangen, als een vorm van solidariteit.

“En dankzij Codelogic konden we bijvoorbeeld één van de gemeentes waar wij voor werken uit de brand helpen, ”vertelt Van Esch. “Hun eigen verouderde telefooncentrale is niet geschikt voor werken vanaf thuis en hun mensen die daar direct mee werken konden op het werk niet voldoende afstand houden. In sneltreinvaart heeft Codelogic gezorgd dat ze via onze Steam-connect konden bellen, via een aangepaste routering. Zonder extra kosten.”

Groei maar wel met toegevoegde waarde
Sociaal Plus wil zeker nog doorgroeien. “Maar alleen met opdrachtgevers waar we waarde kunnen toevoegen door hun klanten inhoudelijk te helpen. Dat zijn bijvoorbeeld organisaties met veel herhaalvragen die wij kunnen overnemen zodat de organisatie meer ruimte over houdt voor specifiekere zaken. Codelogic en Steam-connect groeien mee, binnenkort stappen we over op een volgende versie waardoor we nog makkelijker aanpassingen kunnen doorvoeren en we nog minder risico lopen op uitval van het systeem. We gebruiken de slogan ‘mét afstand de beste’ maar die geldt zeker ook voor onze samenwerking.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Codelogic

comments powered by Disqus