In actie tegen misbruik retouren

In actie tegen misbruik retouren
  • 28 maart 2022
  • Kel Koenen

Branchevereniging Thuiswinkel.org start komende maand een proef om te zorgen dat consumenten geen misbruik meer maken van het herroepingsrecht. ‘Vooral bij luxe producten zien onze leden nog te vaak dat ze gedragen worden en vervolgens worden geretourneerd.’

De vereniging wil hiermee een groot irritatiepunt onder webwinkeliers wegnemen: consumenten die een structureel artikelen kopen, dragen en binnen de garantietermijn weer retourneren. Tijdens de proef gaan verschillende webwinkels speciaal ontwikkelde stickers op producten plakken of labels aan producten bevestigen. ‘Als de sticker of het label verwijderd is, leidt dit direct tot een waardevermindering. Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen’, aldus algemeen directeur Marlene ten Ham.

Het idee van het retourvignet komt vanuit de sector en heeft als doel dat consumenten bewuster omgaan met hun online aankopen, dat het misbruik van het herroepingsrecht dus wordt tegengegaan maar ook dat het aantal retouren wordt teruggedrongen. ‘Iets online kopen waarvan je weet dat je het maar één keer gaat dragen of gebruiken om het vervolgens te retourneren is slecht voor het product, slecht voor het milieu, slecht voor de verkoper en slecht voor de sector’, besluit Ten Ham.

comments powered by Disqus