Gesjoemel bij coronacallcenters

Gesjoemel bij coronacallcenters
  • 15 mei 2022
  • Kel Koenen

Onderzoeksplatform Follow the Money (FtM) publiceerde dit weekend haar tweede verhaal over de besteding van 50 miljoen euro per maand die de GGD aan diverse callcenters betaalde om bron- en contactonderzoek uit te voeren. Er was minimaal zicht op die uitgaven en het onderzoek schetst een beeld dat sommige partijen het niet zo nauw namen met handelen volgens ethische normen.

Na de eerste golf coronabesmettingen in 2020 is het kabinet er alles aan gelegen om een tweede golf te voorkomen. Bron- en contactonderzoek door de GGD wordt gezien als één van de ‘cruciale’ middelen om inzicht te verwerven.

Omdat het de GGD aan capaciteit en kennis ontbrak, worden er in allerijl contracten gesloten met alarmcentrales, waaronder SOS International. Omdat de besmettingen blijven stijgen, schakelen zij vervolgens de hulp in van twaalf callcenters. De overheid betaalt een gegarandeerd aantal uren voor deze inzet. Maar er is lang niet altijd genoeg werk om de uren te vullen. Facilitair callcenter TDA besluit derhalve om hun bron- en contactonderzoekers tegelijkertijd in te zetten voor een andere klus.

De GGD en de hoofdaannemer wisten volgens FtM niets van deze dubbele inzet (en declaraties) en dit is tekenend voor de onoverzichtelijke constructie rond de diverse coronacallcenters. Tot op de dag van vandaag is er erg weinig zicht op de honderden miljoenen euro’s die het bron- en contactonderzoek hebben gekost. De GGD GHOR meldt aan FtM dat er ‘kritisch wordt gekeken’ naar alle bestedingen en dat er op dit moment een extern onderzoek loopt naar de facturatie door hoofdaannemer SOS International.

Lees het hele onderzoek op Follow the Money.

 
comments powered by Disqus