Wimbledon verbetert CX voor bezoekers

Wimbledon verbetert CX voor bezoekers
  • 22 juni 2022
  • Kel Koenen

Het bekendste tennistoernooi ter wereld staat op punt van beginnen en Wimbledon zoekt dit jaar haar toevlucht in big data om de CX van bezoekers te verbeteren. Eigenlijk geen customer experience, maar 'fansperience'...

Uit onderzoek bleek namelijk dat een meerderheid van de kaartjeskopers én het merendeel van de abonnementshouders de meeste tennisspelers in het toernooi niet kenden. Via de speciale app 'Win Factor' krijgen toeschouwers meer feiten en statistieken over alle deelnemers, waardoor de organisatoren hopen dat het hen 'dichter bij de sport' brengt. Op basis van AI zal de app proberen de sterke en zwakke punten in de wedstrijd beter te verklaren, maar kan ook een voorspelling doen over winkansen van spelers in hun wedstrijd.

'Het gebruik van technologie om fans te helpen meer geïnformeerd en betrokken te houden tijdens het toernooi vormt de kern van onze strategie om Wimbledon relevant houden', zegt Alexandra Willis, directeur Marketing en Communicatie van de organiserende All England Club. 'We moeten een balans vinden tussen traditie en innovatie en mogen niet alleen het verleden vieren. We moeten ook vooruit kijken.'

Wimbledon maakt gebruik van IBM om alle informatie te verstrekken. Het technologiebedrijf is heel ver met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, maar maakt voor dit project ook gebruik van (menselijk) personeel om fysiek de statistieken en andere zaken van elke wedstrijd op Wimbledon bij te houden.

De nieuwe functies zijn een onderdeel van de poging om Wimbledon aantrekkelijk te houden voor een jonger, moderner publiek. De All England Club heeft - samen met andere tennisorganisaties - hiervoor zelfs een deal gesloten met Netflix voor een ​​serie á la Drive to Survive (Formule 1) over de jaarlijkse grand slams-toernooien.

Bron: The Guardian

comments powered by Disqus