Kleine vooruitgang klanttevredenheid door zelfbedieningstechnologie

Kleine vooruitgang klanttevredenheid door zelfbedieningstechnologie
  • 26 oktober 2022
  • Kel Koenen

Consumenten keren inmiddels terug naar winkels in vergelijkbare aantallen als vóór de pandemie, waarbij zelfbediening een vast ritueel is geworden. Omdat winkels in toenemende mate 'doe-het-zelf'-technologie gebruiken, hebben medewerkers meer tijd op de winkelvloer om klanten te helpen.

Dit blijkt uit de 15de jaarlijkse Global Shopper Study van Zebra Technologies. Hoewel bijna 75% van de consumenten zegt dat inflatie ervoor heeft gezorgd dat ze aankopen hebben uitgesteld, blijven ze nog steeds terugkomen naar de winkels. De meesten (76%) willen echter wel zo snel mogelijk geholpen worden. Met groeiende affiniteit voor zelfbedieningstechnologie willen ze daar graag aan bijdragen en het gebruik ervan blijft toenemen, waarbij bijna de helft van de consumenten aangeeft dat ze zelf-scan checkouts hebben gebruikt en bijna vier op de tien gebruikte betaalmethoden zonder contant geld.

Voorkeur
Drieënveertig procent van de ondervraagde consumenten geeft de voorkeur aan betalen met een mobiel apparaat/smartphone (23 procent meer sinds 2019) en de helft geeft de voorkeur aan zelf-scan checkout (19 procent meer sinds 2019) terwijl de voorkeur voor een traditionele kassa die wordt bemand door een persoon is afgenomen (een afname van 20 procent sinds 2019). Een meerderheid van de winkeliers (77%) is van mening dat bemande kassa's door automatiseringstechnologie minder nodig worden. Bijna de helft is bezig met het aanpassen van hun winkels hiervoor, waarbij traditionele kassa’s worden omgezet in zelfbedienings- en contactloze opties. Consumenten zijn er klaar voor: acht op de tien verwachten dat retailers over de nieuwste technologie beschikken en retailers weten dat.

Prijsgevoeligheid
Ook tijdens het winkelen blijven consumenten op hun smartphone vertrouwen. Het gebruik van dit jaar wijst op prijsgevoeligheid, aangezien meer dan de helft van de ondervraagden op zoek is naar aanbiedingen, speciale aanbiedingen of kortingsbonnen, wat overeenkomt met 68% die zich zorgen maakt over het verminderen van uitgaven om rond te komen met een kleiner budget.

Consumenten verwachten een naadloze ervaring, hoe ze ook winkelen. Zeven op de tien koopt het liefst zowel in de winkel als online en geeft de voorkeur aan online retailers die ook fysieke locaties aanbieden. Gemak staat voorop bij fulfilment: de meeste consumenten (75%) geven de voorkeur aan de optie om artikelen te laten bezorgen en 64% kiest voor retailers die afhalen in de winkel aanbieden. Hetzelfde geldt voor logistieke mogelijkheden de andere kant op: acht op de tien consumenten geven prioriteit aan retailers die gemakkelijk kunnen retourneren.

Millenials
Bijna de helft van de ondervraagde retailers verandert de ruimte in hun winkels voor het ophalen van bestellingen, wat de voorkeuren van de consument ondersteunt. Mobiel bestellen blijft toenemen, met meer dan acht op de tien consumenten en negen op de tien millennials die het gebruiken en zeven op de tien ondervraagden willen dat meer retailers het aanbieden. 'Consumenten zien geen kanalen. Ze zien één winkelervaring, op welke manier ze ook winkelen', zegt Matthew Guiste van Zebra Technologies. 'De dagen van omnichannel-operaties in silo’s staan niet in lijn met hoe mensen tegenwoordig winkelen. Een unified commerce-aanpak kan retailers helpen het winkelgedrag van kopers te leren kennen (online, instore, sociaal, mobiel of welke combinatie dan ook) en hun algehele ervaring te verbeteren.'

Voorraadbeheer
De meeste klachten gaan over producten die niet op voorraad zijn. Maar liefst 76% van de consumenten vertrekt zonder artikelen die ze wel van plan waren om te kopen, omdat bijna de helft van die producten niet op voorraad zijn. Retailers zijn zich hier van bewust, want 80% erkent dat het een grote uitdaging is om real-time zicht op voorraden te houden en dat er betere hulpmiddelen voor voorraadbeheer nodig zijn.

'De enorme toename van mobiele zelfscanning in de retailmarkt in de Benelux bewijst dat de oplossingen voldoen aan een steeds groter wordende behoefte,' concludeert Casper Zweers van Zebra Technologies. 'Inmiddels maken bijna alle food-retailers in Nederland al gebruik van onze zelfscanoplossingen en het vooruitzicht is dat dit alleen maar zal toenemen. Dit komt overeen met de uitkomsten van dit onderzoek waaruit blijkt dat consumenten van retailers verwachten dat ze de nieuwste technologieën kunnen gebruiken om de winkelervaring te verbeteren. Als retailer is het dus ook essentieel om bij te blijven met nieuwe technologieën om aan de behoeften van de consument te blijven voldoen.'

comments powered by Disqus