Voorn: 'Laat de consument ook eens met rust!'
Marketingprof Ronald Voorn is deskundige op het gebied van consumentenpsychologie en volgt kritisch alle trends en ontwikkelingen op deze vakgebieden. In gesprek met collegatitel MarketingTribune ging hij in op het aspect 'de drukke consument'.
'Consumenten zijn heel druk', zo vertelt hij aan Sjaak Hoogkamer. 'Met werk, hobby’s, het gezin, vrienden en het huishouden en vooral niet met reclame of merken. Er is bovendien een overvloed aan media die dagelijks vechten om onze aandacht. Voorn: ‘Consumenten worden steeds kritischer, maar ook cynischer. Ze willen niet langer worden gezien als slechts een wandelende portemonnee die alles klakkeloos accepteert. De marketeer wordt meer en meer gezien als de poppenspeler die slechts bezig is met manipulatie, met mensen geforceerd spullen laten kopen. Als merk of bedrijf alleen nog winst maken en jezelf verrijken is anno 2022 een veel te smalle basis. Marketeers moeten veel meer bezig zijn met het leven van de mens echt te veraangenamen en, ja, soms is het dan prettig als je even de mens met rust laat. Maar geef in je communicatie vooral veel aandacht aan de reden waarom je iets doet als merk, waarom je op aarde bent.’
Hoe belangrijk het ook is om de aandacht van de beoogde klant te vangen, Voorn is steeds sceptischer over de lawine aan media en boodschappen. ‘Het gevecht om de aandacht krijgt steeds meer benauwde trekjes, vind ik. Elk moment zijn we elektronisch verbonden met media en alle communicatie is erop gericht om geld te verdienen. De vercommercialisering kent geen grenzen. Voortdurend zijn merken op zoek naar nieuwe manieren om geld uit de zak van de mensen te kloppen, lees: aandacht voor hun product te vragen. Waarom denk je dat er wordt gewerkt aan zelfsturende auto’s? Dan is er weer meer tijd om naar media te staren. Meneer Zuckerberg met zijn metaverse en NFT’s, allemaal heel slim, maar bedoeld om aandacht te vercommercialiseren.
Het doel van marketing was om het leven te veraangenamen, maar het is verworden tot je leven binnendringen, spullen verkopen en je lastig vallen op momenten dat je niet op media bent gericht.’
Die totale 24-uurs-focus op mediaconsumptie - met social media voorop - gaat volgens Voorn ten koste van veel. ‘Van sociale cohesie, van welbevinden, van rust in je hoofd en het resultaat is steeds meer burn-outs door de continue mediadruk. Ik ben ook huiverig voor analytics op HR-gebied, waarbij je opties krijgt hoe je mensen productiever kunt krijgen, mensen gaat tracken wat ze aan het doen zijn. De mens wordt steeds meer een machine en dat is een gevaarlijke ontwikkeling.'
Voor het complete interview, over het grote belang van duurzaamheid, de kern van relevante aandacht, de cynische consument en veel saaie reclame, klik op deze link. Dit artikel verscheen ook in MarketingTribune 18, 2022.