Klant gaat zelf verzendkosten betalen
Groot- en detailhandelaren snijden op dit moment in hun kosten en doen dit onder meer door transportkosten te verlagen. Bij 38 procent gaat daarbij de hand op de knip.
Dit blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder, naar aanleiding van de macro-economische ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat tachtig procent van de bedrijven op dit moment bezig is met acties om kosten te besparen.
De totale top vijf van acties die organisaties ondernemen om kosten besparen is als volgt:
- Meer onderhandelen met leveranciers (48%)
- Verlagen van transportkosten (38%)
- Automatiseren van processen (34%)
- Meer onderhandelen met fabrikanten (31%)
- Gebruiken van goedkopere verpakkingen (31%)
Groot- en detailhandelaren kiezen minder vaak voor de groenere optie om lokaal te gaan produceren (10%). Als organisaties genoodzaakt zijn een volgende stap te moeten nemen in kostenbesparing en nog meer op de uitgaven moeten letten, wordt als eerst het mes gezet in het voorraadbeheer (25%) en de personeelskosten (24%). Lager op het lijstje staan transportkosten (16%), het inkoopproces (16%), verpakkingskosten (14%) en logistieke processen (13%).
Wanneer organisaties specifiek in het logistieke proces kosten moeten besparen, zouden de meesten dat doen door de verzendkosten voor de klanten te verhogen (20%). Een andere veelgenoemde optie is het implementeren van beter voorraadbeheer (19%). Dat zal voor veel organisaties relevant zijn, omdat uit het onderzoek ook blijkt dat 24 procent van de handelaren op dit moment zit met een overschot aan voorraad. Tot slot wil men ook hun vervoerders en verpakkingen aanpakken. Zo zegt zeventien procent scherper te zullen onderhandelen met vervoerders en nog eens zeventien procent wil goedkopere verpakkingen gebruiken.
‘Het snijden in transportkosten is vandaag de dag lastiger dan voorheen. Dat komt omdat transportkosten inmiddels uit veel meer elementen bestaan’, vertelt Jeroen Gehlen, co-founder Wuunder. ‘Veel retailers werken met verschillende vervoerders en diens tarieven bestaan ook weer uit allerlei componenten, zoals lengte, breedte en hoogte, volume en gewicht van pakketten of pallets, de bestemming, route en snelheid van leveren. De opties zijn eindeloos, maar dat maakt ook dat het kiezen van de ‘goedkoopste’ optie niet meer gemakkelijk handmatig gedaan kan worden. Groot- en detailhandelaren die dit pad willen bewandelen, doen er dan ook goed aan software aan te schaffen die per order die inzichtelijk maakt wat de mogelijkheden zijn en tegen welke tarieven.’