Leveranciers gebruikt als bank: één op tien Nederlanders betaalt bewust te laat
Uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report (ECPR) van credit managementorganisatie Intrum blijkt dat bijna een derde (30%) van de Nederlanders minimaal één of meerdere keren een rekening niet of te laat hebben betaald. Vorig jaar lag dit percentage nog op 23 procent.
Bijna de helft (47%) van de Nederlanders geeft geldgebrek aan als belangrijke reden voor het niet of later betalen van hun rekeningen. Ook dit percentage is met ruim 10 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Andere redenen voor het niet of later betalen van rekeningen zijn simpelweg het vergeten om te betalen (47%), gevolgd door technische issues tijdens het betaalproces (12%) en het feit dat er op een bepaald moment onvoldoende saldo was door achterstallige uitbetalingen vanuit overheidsinstanties (6%). Verder heeft 15 procent van de Nederlanders, in het afgelopen jaar, minimaal één of meerdere keren de limiet van hun creditcards bereikt of zelfs geld geleend om rekeningen te kunnen betalen.
Nederlanders zijn kritisch als het gaat om welke rekeningen ze voorrang geven. Als eerst worden de woonlasten betaald. Het betalen van de hypotheek (30%) en de huur (29%) zijn rekeningen die door Nederlanders het belangrijkst vinden. De rekening van het gas, water en elektra (19%) sluit de top drie af. Het is duidelijk dat variabele lasten minder prioriteit hebben.
De gestegen loonkosten, maar ook de stijging van energie- en grondstofprijzen hebben het afgelopen jaar stevig ingehakt op de winstmarges van bedrijven. Daar bovenop komt nu het groeiende probleem van geldgebrek onder consumenten met wanbetaling als gevolg. Geldgebrek (47%) is echter niet de enige reden waarom Nederlanders te laat betalen. Ongeveer de helft van de consumenten die laattijdig betalen, doet dat omwille van administratiestress of laksheid (47%). Eén op tien betaalt zelfs bewust te laat om zelf langer over zijn geld te kunnen beschikken. Ze gebruiken hun leveranciers als bank.